WOERDEN - Het lijkt erop dat de consument het gemak van pinnen nu ook heeft ontdekt in de horeca.

In de maanden januari tot en met juli steeg het aantal pintransacties in horecagelegenheden met 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit meldde Koninklijke Horeca Nederland dinsdag.

Ook was het gemiddeld gepinde bedrag in die periode stukken lager. Dit impliceert dat gasten het ook gewoon gaan vinden om 'twee koffie met gebak’ te pinnen, aldus de brancheorganisatie.

Met een landelijke pincampagne, die 1 september begint, wil Koninklijke Horeca Nederland deze positieve trend doorzetten.

Veiliger

Want pinnen is niet alleen makkelijker, het is ook veiliger, stelt de organisatie. Een hotel, restaurant, café of cafetaria met veel contant geld in de kassa is immers een makkelijk doelwit voor overvallers.

Onder het motto 'pin en win' maken gasten die tussen 1 september en 16 oktober pinnen en hun pinbon registreren, kans op voetbalkaarten met VIP-arrangement of een verblijf in Disneyland bij Parijs.