Toen we met Crusj net op de markt kwamen probeerde ik natuurlijk op elke mogelijke manier onder de aandacht te komen. Maar niet elk onderdeel van mijn marketingplan was even geslaagd.

Ik heb bijvoorbeeld alle websites op single gebied aangeschreven voor een eventuele samenwerking, banner posities gekocht, een PR-man ingeschakeld, een Google Adwords account geopend, etc, etc.

Ik had een bepaald marketingbudget en probeerde dit natuurlijk zo optimaal mogelijk te benutten. Helaas was niet elk onderdeel van mijn marketingplan even succesvol. Vooral in de bannering had ik me zwaar vergist.

De consument is intussen dusdanig doodgegooid met banners, dat er bijna niet meer op geklikt wordt en dat 'bannerblindheid' een wetenschappelijke term is geworden.

Nu kan je voor veel geld waanzinnig mooie en speciale banners laten maken die een hogere CTR genereren, maar zit de consument hierop wel te wachten?

Reclamefolder

Ik denk het niet. Een banner, hoe deze er ook uit ziet, is precies hetzelfde als de huis-aan-huis reclamefolder die bij je in de bus terecht komt. Je hebt er niet om gevraagd, maar ook niet geweigerd (want dan had je wel een nee/nee stikker op je brievenbus).

Het komt dus toevallig langs en misschien bekijk je de folder, maar misschien gooi je de folder ook wel direct in de papierbak.

Verleiding

Je krijgt dan vaak het argument te horen dat als het oog van de consument op je reclame uiting valt, dat hij/zij in ieder geval je merk heeft gezien. Misschien klikt hij er nu niet op, maar zoekt de consument later jouw merk nog een keer op. Dit laatste is een hele grote onzekere factor en zeer moeilijk te meten.

Maar het blijft dus niet echt gewenste reclame voor een product waar je niet direct op zoek naar bent. Natuurlijk is reclame verleiding, maar ik heb dan toch eerder een mooie commercial voor ogen dan een banner.

Verkeer

Banners kunnen zeker verkeer naar je website leiden, maar het is niet meer van deze tijd om een vast bedrag per maand voor een banner te gaan vragen.

Over CPM kan je nog nadenken, maar betalen per click of per conversie is eigenlijk de enige vorm waarin een banner rendabele reclame oplevert.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en Happzy, de onafhankelijk selectie van restaurants in 165 Europese steden (bijna live).