Waar ben je als bedrijfseigenaar goed in? Natuurlijk in de diensten die je verkoopt, maar eigenlijk hebben wij ondernemers één kwaliteit die boven die rest uitsteekt en hier kunnen we ons voordeel mee doen.

De afgelopen paar weken ben ik bezig met de ontwikkeling van een persoonlijke website. Heel leuk om te doen, maar het is verdomde lastig om een website te maken waarop je jezelf op een juiste manier profileert.

Bij het neerzetten van de 'look and feel' van de site was het niet zo lastig om dit aan te laten sluiten op het branding-idee dat ik had, maar het schrijven van de teksten was een ander verhaal.

Zo had ik met name moeite bij het schrijven voor het kopje 'Expertises'. Hier kan ik natuurlijk de expertises neerzetten die te maken hebben met de core-business van m'n bedrijf, namelijk: Internet Marketing en Webdesign, maar eigenlijk ben ik ook expert (of op zijn minst bedreven in) ondernemen. Moet dat er dan niet bij?

Deskundige

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat iedere ondernemer een expert is. Niet alleen zijn we expert op de gebieden waar ons bedrijf in handelt, maar we zijn allemaal expert op het gebied van het ondernemerschap.

De een heeft ervoor geleerd en de ander is ervaringsdeskundige, maar we zijn allemaal goed in het neerzetten of onderhouden van een bedrijf.

Personal branding

Waar wil je heen met dit verhaal, zou je zeggen? Nou... aansluitend bij het voorgaande ben ik van mening dat personal branding voor iedere ondernemer belangrijk is. Dit niet alleen om een gezicht aan je onderneming te geven en zo de kwaliteit van uitstekend leiderschap aan je bedrijf mee te geven, maar ook als terugvalmogelijkheid voor jezelf.

Je bedrijf kan namelijk door factoren in de branche ten onder gaan, maar de kennis die je hebt opgedaan van het ondernemerschap neem je met je mee.

Doorgewinterd

Als je jezelf nu alleen hebt geprofileerd als expert op de core-business van je bedrijf, kom je moeilijk opnieuw aan de bak, omdat de omstandigheden in de branche nog steeds zullen bestaan en eigenlijk niemand doorheeft dat je ook doorgewinterd ondernemer bent.

Als je door middel van personal branding jezelf ook beroemd hebt gemaakt als expert in het ondernemen, kun je hier altijd nog op terugvallen.

Expertises

Na het voorgaande in mijn hoofd te hebben afgespeeld, heb ik dus aan het kopje 'Expertises' ook mijn ondernemerseigenschappen toegevoegd, zodat ik de stap kan maken naar het sprekers- en schrijversvak met als onderwerp ondernemen naast mijn huidige bedrijfsactiviteiten.

Aan de ene kant als leuke extra activiteit, maar aan de andere kant ook als terugvalmogelijkheid voor mezelf. Je weet namelijk nooit hoe het met je bedrijf loopt in deze tijden van crisis.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.