AMSTERDAM - Het merk Apple is krachtig genoeg om zonder Steve Jobs te overleven, maar het concern moet zich de komende tijd bij de presentatie van nieuwe producten wel extra bewijzen.

''Als nieuwe producten ook maar een beetje tegenvallen, gaan mensen zich afvragen of Apple wel zonder Steve Jobs kan.''

Dat zei Rob van Benthem van marktonderzoeksbureau Millward Brown donderdag. De merkendeskundige denkt dat Apple de komende tijd onder een vergrootglas komt te liggen.

Creativiteit

Apple staat voor creativiteit en onderscheidingsvermogen, aldus Van Benthem. Door zich qua design en technologie te onderscheiden van andere computer- en telefoonfabrikanten heeft het bedrijf een enorme fanclub aan zich gebonden.

Jobs stond aan de wieg van deze ontwikkeling en heeft zijn stempel op het bedrijf gedrukt.

''Het is jammer dat Jobs opstapt als bestuursvoorzitter, maar dat zal de kopers en de fans er niet van weerhouden om producten van Apple te kopen.'' Het concern is de afgelopen jaren zo enorm gegroeid, dat het bedrijf al lang niet meer afhankelijk is van één persoon, denkt Van Benthem.