Hypotheekbedrijf Obvion gaat de 1.500 intermediairbedrijven waarmee wordt samengewerkt scherper monitoren. "Wij gaan onze dossiers analyseren." Kwaliteitsverbetering moet het doel zijn.

Adjunct-directeur Douwe Dijkstra belooft dat Obvion niet zal schromen om "in gesprek te gaan met intermediair dat te vaak normen overschrijdt of anderszins opvalt". Obvion zal deelnemers van grote ketens ongemoeid laten.

"Die doen dat al zelf. Andere kantoren hebben weer een keurmerk dat al garant staat voor kwaliteit."

Staatscommissie

Obvion wenst dat de overheid een regierol neemt ("Die ontbreekt nu volledig") in de stimulering van de woningmarkt. "De NHG-norm is aangepast, overkreditering moet tot het verleden behoren, maar de woningmarkt en vooral de nieuwbouwmarkt krijgt geen impuls." Volgens Dijkstra moet er een staatscommissie komen.

"Het ideaalbeeld is dat er voor iedereen, met zijn wensen en mogelijkheden, een woning beschikbaar moet zijn. Daarbij moet alles op tafel komen dat nodig is om een goede afweging ten aanzien van financiering te maken. Je moet het vertrouwen terugwinnen en helder maken welk beleid je voert."

Gouden Schild

Dijkstra ziet daar voor Obvion, afgelopen jaar winnaar van het Gouden Schild voor Beste Hypotheekbedrijf, een rol weggelegd. "Wij zullen daar waar mogelijk dat 'statement' neerleggen. Daarnaast focussen wij zelf op de driehoek kwaliteit van product, kwaliteit van het advies en de rol van de consument."

Obvion heeft door het winnen van het Gouden Schild afgelopen jaar voor het eerst rechtstreeks contact gezocht met consumenten. "Wij willen de consument beter leren kennen, zodat wij de 1.500 kantoren (inclusief kantoren van De Hypotheekshop en De Hypotheker) die met ons zaken doen nog beter van dienst kunnen zijn."

Ook bij de toekenning van de Gouden Schilden moet de consument nog veel meer worden betrokken worden. "Vakjury prima, maar het oordeel van de consument moet zwaar meewegen."

Volg het nieuws rond de Gouden Schilden 2011 op de special

Dit artikel verscheen eerder in Assurantie Magazine