Reisverzekeraar en hulpverlener Mondial Assistance won vorig jaar twee Gouden Schilden. De verzekeraar wil de hulpverlening uitbreiden naar de thuissituatie.

"Mensen zijn niet alleen maar op reis of onderweg, maar vaker nog thuis. Ook dan kun je acuut hulp nodig hebben", zegt René Vermeule, directeur Marketing & Sales.

"Wij willen een 24-uurs bereikbaarheid bieden voor calamiteiten in en om het huis, bijvoorbeeld als er een bal door de ruit is gegaan of de waterleiding is gesprongen",aldus Vermeule.

Mondial denkt verder aan service- en zorgdiensten. "Ons doel is daar te helpen waar dat nodig is. Voor de consument is het handig als hij maar één telefoonnummer hoeft te bellen en dat vervolgens de hulpverlening of dienstverlening in welke vorm dan ook op gang komt."

"Nu biedt één verzekeraar hulpverlening rond de woning aan op zijn opstal- of inboedelpolis, terwijl een andere verzekeraar hulpverlening aanbiedt bij zijn autoverzekering", zegt Vermeule. "Het gaat ons vooral om het gemak voor de consument."

Pechhulp

Deze hulp- en serviceverlening in en om de woning wordt een nieuwe loot aan de stam van de verzekeraar die afgelopen jaar twee Gouden Schilden won: één voor de nieuwe doorlopende reisverzekering en één voor de Mondial Assistance Pechhulp.

"Die laatste is een heel nieuw verzekeringsproduct, waarmee het intermediair zijn klanten pechhulp kan bieden. De traditionele pechhulp werd decennia lang niet als verzekeringsproduct op de markt gebracht, maar nu kan het intermediair dit product meenemen, bijvoorbeeld bij het sluiten van een autoverzekering."

"Als de klant al een autoverzekering heeft, biedt dit product zowel in de zomer als in de winter een extra contactmoment", meent Vermeule. "Het is in ieder geval een product waar wij een forse groei constateren."

In de afzet van doorlopende reisverzekeringen ziet Mondial eveneens groei. "We denken dat het winnen van het Gouden Schild daar echt aan bijdraagt. Overigens zijn we recentelijk ook door de Consumentenbond aangemerkt als 'beste koop'."

Mobiele app

Dit jaar is Mondial Assistance opnieuw genomineerd, nu voor de E-business Award. "Wij hebben de HelpMe-app ontwikkeld, die op 90 procent van alle smartphones te downloaden is, en die reizigers in nood in het buitenland direct in contact brengt met de alarmcentrale."

"Bij pech laat die direct zien waar je staat en zorgt ervoor dat de hulpverlening op gang komt. Dit gaat snel omdat de verzekeringsgegevens via de app direct beschikbaar zijn en automatisch een dossier voor de hulpverlening geopend wordt."

Modulaire producten

Volgens Vermeule zet de vraag naar modulaire opbouw van producten door. "Verder wordt het toenemende belang van een goede en snelle hulpverlening onderkend. Service gekoppeld aan een verzekering, maakt het verzekeringsproduct onderscheidend."

"Ook voor pechhulp loont het de moeite om te shoppen. Dat wordt door het intermediair goed opgepakt. Verzekeraars koppelen nu nadrukkelijk pechhulp aan hun autoverzekering. Dat was een paar jaar geleden echt nog niet zo. Dat is een trend van de laatste tijd."

Volg al het nieuws rond de Gouden Schilden op de special

Dit artikel verscheen eerder in Assurantie Magazine