De kosten van een professional organizer zijn over het algemeen binnen drie tot twaalf maanden weer terugverdiend, zo liet TNO Duurzame Arbeidsproductiviteit enkele maanden geleden weten.

Dat is gelukkig ook de ervaring van veel van mijn klanten, maar vaak om geheel andere redenen dan de verhoging van de efficiency en verlaging van het ziekteverzuim waar het TNO op doelt. Voor veel klanten heb ik inmiddels namelijk de gedaante aangenomen van een ware schatzoeker.

Onlangs ontdekte ik voor een klant dat hij 18 maanden te veel aan huur had betaald, als gevolg van een wekelijkse periodieke overboeking in plaats van maandelijks. Bij verscheidene ondernemers vonden we verschillende facturen aan klanten die niet betaald, of zelfs nooit verstuurd waren.

Oude sok

Dubbele verzekeringen zijn aan de orde van de dag. En natuurlijk worden ook de vergeten spaartegoeden in een oude sok, of prijswinnende loten weer dankbaar in ontvangst genomen door de eigenaar.

Wat dat betreft zou ik inmiddels wel een no treasure-no pay garantie af kunnen geven.

Het is natuurlijk fantastisch om voor klanten geld terug te kunnen vinden op de een of andere manier, maar het doet wel de vraag rijzen waarom mensen zo gemakkelijk met hun geld lijken om te gaan. Zeker aangezien het in veel gevallen geen welgestelde klanten betreft, maar gewoon mensen met een (onder)modaal inkomen.

Struisvogelstrategie

De belangrijkste oorzaak ligt hem toch in het gebrek aan overzicht. Soms uit desinteresse, maar vaak ook uit onmacht, of struisvogelstrategie. Mensen die hun bankafschriften niet controleren, in het volste vertrouwen dat alle af- en bijschrijvingen zullen kloppen.

Mensen die hun uitgaven niet bijhouden, maar uit hun hoofd inschatten hoeveel geld er ongeveer per maand wordt uitgegeven. En daar dan honderden euro’s naast zitten. Mensen die gewoon niet meer durven te kijken hoe diep ze in het rood staan. Ondernemers die hun boekhouding volledig uit handen geven en daardoor het overzicht missen.

Aversie

Gelukkig besluiten veel mensen op een gegeven moment dat het roer om moet. En ondanks de aversie die veel mensen hebben tegen het ordenen van hun financiën, is het verrassend hoe deze klanten vaak in korte tijd enthousiast te krijgen zijn voor het schatzoeken. Als ze eenmaal het bewijs gezien hebben van de mogelijke resultaten, zijn ze om.

Een ding is jammer. Na een aantal sessies zijn ze er zo goed in geworden, dat ze mij niet meer nodig hebben en dus bij wijze van besparing de deur uit doen. En dus sta ik dan weer met mijn wichelroede op straat, op zoek naar de volgende schat.

Marleen Holtkamp is eigenaar van Montas ordening en coaching, gespecialiseerd in werkplektraining en professional organizing. Montas coacht bedrijven en particulieren naar een gestructureerde en overzichtelijke werk- en leefomgeving. Marleen is ook te volgen op Twitter.