AMSTERDAM - Het Canadese ministerie van Defensie gaat stillere sneeuwscooters bouwen. Hiervoor worden mogelijk hybride motoren gebruikt.

Aanleiding voor deze beslissing is het oorverdovende lawaai dat de verbrandingsmotoren van hedendaagse sneeuwscooters maken. Dit zou missies niet ten goede komen.

Aangezien de huidige motoren niet stiller gemaakt kunnen worden, zoekt de Canadese overheid naar alternatieven. Tot de mogelijkheden behoort een volledig elektrische sneeuwscooter, of een hybride vorm om zo het gewicht van de scooter laag te houden.

Als de hybride vorm gekozen wordt, dan moet de sneeuwscooter in stille modus minstens vijftien kilometer kunnen rijden met een gemiddelde snelheid van twintig kilometer per uur. De scooter rijdt dan op elektriciteit. Wanneer het overschakelt op gas, dan moet de scooter honderd kilometer kunnen rijden met een gemiddelde snelheid van dertig kilometer per uur. Daarnaast moet de sneeuwscooter een topsnelheid hebben van 75 kilometer per uur en 250 kilo kunnen dragen.

Haalbaarheid

De Canadese overheid heeft 550.000 dollar beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van een stille sneeuwscooter. Een werkend prototype moet eind maart 2013 klaar zijn. Ondanks de vele eisen en het krappe budget denkt professor Peter Radziszewski van de McGill-universiteit dat het project haalbaar is. Hij werkte de afgelopen tien jaar al aan de ontwikkeling van een stillere motor voor sneeuwscooters.