AMSTERDAM – “De verlaging van de overdrachtsbelasting geeft een goede impuls. In de maand juli hebben wij 25 procent meer hypotheken afgesloten dan een jaar eerder”, aldus Ron Bavelaar, algemeen directeur van De Hypotheekshop.

“Normaal is de tweede helft van het jaar beter dan de eerste helft en dat verwachten we nu ook. We denken dat we een jaar boven begroting gaan draaien.”

Toch is er ook onrust door de aangescherpte hypotheekregels die 1 augustus jongstleden zijn ingegaan. “Zonder eigen geld een huis kopen wordt steeds lastiger. In een normale markt is dat niet erg, maar bij een woningmarkt onder druk is dat niet handig.”

Daarnaast is het, volgens Bavelaar, vreemd dat de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) een maximale financiering van 108 procent van de woningwaarde hanteert, maar dat banken vasthouden aan 106 procent. “Terwijl NHG de klant de meeste zekerheid geeft dat er geen restschuld overblijft.”

Hypotheekbranche

De hypotheekbranche staat al jaren onder druk. “Als je ziet dat het aantal hypotheken in een paar jaar tijd met 50 tot 60 procent terugloopt, dan is dat niet zonder gevolgen. Je zult het bedrijfsmodel moeten aanpassen en dat kost tijd.”

De Hypotheekshop laat klanten sinds 2009 per uur te betalen in plaats van dat de adviseurs provisie ontvangen van de geldverstrekker. Het bedrijf, met zo’n 180 vestigingen, loopt hiermee voor op het wettelijke provisieverbod dat vanaf 2013 gaat gelden.

Provisie

“Het heeft een aantal jaren nodig gehad, maar nu kiezen negen van de tien klanten voor directe beloning.” Bavelaar ziet vooral voordelen. “Provisie is niet in het belang van de consument. Directe beloning is eerlijker; consumenten hebben recht om te weten waarvoor ze betalen. Bovendien versterkt het de onafhankelijkheid van de adviseur.”

Bavelaar ziet ook het vak in aanzien stijgen. “Als consumenten denken dat hypotheekadvies gratis is, dan is het niets waard. Nu betalen ze voor advies en verwachten ze ook kwaliteit.”

Advies

“Onafhankelijk hypotheekadvies wordt steeds belangrijker. Wij proberen de kwaliteit van ons advies te verbeteren door het zo over te brengen dat de klant ook begrijpt wat hij afsluit.”

“Het afsluiten van een hypotheek is niet eenvoudig. Het blijft een langetermijnbeslissing. Wij willen de consument financiële nachtrust geven”, aldus Bavelaar.

De Hypotheekshop is genomineerd in meerdere categorieën van de Gouden Schilden, de financiële dienstverleningsawards, die jaarlijks worden uitgereikt.

Bavelaar wint het liefst in de categorie ‘Adviesorganisatie van het jaar’ en moet het daarin opnemen tegen EBC, Flexis Groep, Neutralis en VvAA. De winnaars worden op 22 september bekendgemaakt.