AMSTERDAM – De branche voor financieel dienstverleners kampt met een tanende reputatie, maar deze vertrouwensbreuk met het publiek valt terug te winnen. Dit verklaart Rolf van Woerkom, commercieel directeur bij Zwitserleven, in een interview met NUzakelijk.nl.

Onder andere de woekerpolisaffaire heeft het vertrouwen in de sector aangetast. Van Woerkom ziet dit ook. “Als je onderzoeken leest, dan is het vertrouwen inderdaad niet erg hoog.”

Toch valt dit vertrouwen terug te winnen, volgens de pensioenverkoper. Financiële dienstverleners moeten een toontje lager zingen en minder schreeuwerig zijn.
Transparantie moet ook meer een rol gaan spelen.

Onder druk van de slechte reputatie van financiële dienstverleners willen werkgevers meer inzage in wat voor kosten ze nou betalen bij pensioenen. “Dat hebben we aan onszelf te wijten.”

Transparantie

De commercieel directeur ziet een ommekeer in de houding van werkgevers. “Het is nog niet zo lang geleden dat een werkgever zei: ‘Hier is een zak geld. Doe er mee wat je wilt, zolang ik er maar een pensioen van terugkrijg.’”

Nu willen werkgevers en ook werknemers steeds meer inzage in hun pensioen. Werkgevers beginnen vragen te stellen. “Zijn de kosten niet te hoog?”

Vorig jaar bracht Zwitserleven een nieuw product op de markt, waarmee ze ook zijn genomineerd voor het pensioenproduct van het jaar bij de Gouden Schilden awards. Met dit nieuwe product krijgt een werkgever een soort kassabon die laat zien wat er wordt betaald aan kosten en krijgt de werknemers een transparant pensioen, volgens Van Woerkom.

Vergrijzing

Een van de grootste uitdagingen waar de pensioenbranche nu voor staat is de vergrijzing. “2011 is het jaar waarin de meeste mensen met pensioen gaan. Dit jaar zijn we pas echt begonnen met de vergrijzing.”

Tegelijkertijd zijn veel mensen op een te laat moment begonnen met het opbouwen van een pensioen en zitten de financiële markten tegen. “Als de eurocrisis echt uit de hand loopt, dan zie ik het niet snel goedkomen.”

“Daarom moeten we ons concentreren op de dingen die we wel kunnen beïnvloeden. Fouten toegeven, fouten herstellen, klanten beter behandelen en dan vooral bestaande klanten. Dat je later kan zeggen dat alles wat je zelf hebt kunnen doen, ook gedaan hebt.”

Duurzaamheid

Ook duurzaamheid gaat steeds meer een rol spelen. Ondernemingen, vooral internationale en Amerikaanse ondernemingen, eisen een duurzame verantwoorde visie op beleggingen. “Op het moment dat je dat niet hebt, doen ze gewoon geen zaken met je.”

Volgens Van Woerkom zou dit komen omdat het publiek ook steeds meer van bedrijven eist dat ze aan duurzaam beleid doen. “Je ziet dat bij BP het gebrek aan duurzaam beleid het bedrijf aan de afgrond bracht.”

Een visie op duurzaamheid is dus onontbeerlijk. “Op het moment dat je het niet hebt loop je gewoon achter. Dit is onderdeel van stapje voor stapje het vertrouwen herstellen.”

Zwitserleven is genomineerd voor de Gouden Schilden, de financiële dienstverleningsawards, die jaarlijks worden uitgereikt.

Zwitserleven doet mee in de categorieën Pensioenproduct van het jaar, Beste financiële dienstverlener en de MVO-award. De winnaars worden op 22 september bekendgemaakt.