AMSTERDAM - De eerste helft van dit jaar was dankzij het mooie voorjaar een heel goede periode voor de frisdrank-, water- en sappenmakers. De maand juli daarentegen was ''rampzalig'' en als het in augustus blijft kwakkelen, zijn de plussen van het voorjaar alweer verdampt.

Dat zei directeur Jouke Schat van de Nederlandse Vereniging van Frisdrank, Water en Sappen (FWS) dinsdag. De verkoop van fris pluste in het eerste halfjaar met 3,5 procent, die van sapjes 13 procent en van water in een fles of pak ging 13 procent meer over de toonbank.

''Op basis van de verkoopcijfers van de supermarkten over juli is er op jaarbasis 12 procent minder fris verkocht, 15 procent minder sap en 22 procent minder water'', aldus Schat.

Water

Nederlanders zijn toch al geen grote liefhebbers van water uit de winkel, wat alles te maken heeft met de goede kwaliteit van het Nederlandse kraanwater.

''Wij drinken op jaarbasis ongeveer 21 liter verpakt water per persoon per jaar, in Italië ligt dat op 182 liter en in onze buurlanden Duitsland en België op respectievelijk 166 en 120 liter.''

Het afgelopen jaar werd iets minder water, fris en sap verkocht. Energydrinks zoals RedBull hebben geen last van het weer of de economie; daarvan werd in 2010 een kleine 100 miljoen liter verkocht. ''Wat neerkomt op gemiddeld 6,25 liter per persoon.''