Hoe superieur de mens ook lijkt te zijn op onze aarde, we zijn eigenlijk gewoon nog primitieve levensvormen. Of we hebben op zijn minst nog veel primitieve en dierlijke trekjes. Marketeers en ondernemers kunnen hier hun voordeel mee doen.

Afgelopen week was ik een weekje op vakantie in het regenachtige Spanje. Eigenlijk was het de bedoeling om wat rust te nemen, maar de marketeer in mij bleef volop bezig met het kijken naar menselijk gedrag en de manier waarop ik dit kan gebruiken voor mijn onderneming.

Zo kon ik als jong ondernemer een kijkje bij een club aan de Costa Brava niet weerstaan en daar bleek dat de mens toch wel erg veel primitieve trekjes vertoont.

Als kuddedier loopt men achter de voorganger aan naar de verkeerde kassa. Eenmaal binnen beginnen direct de paringsdansen op de dansvloer en probeert men status te verkrijgen door het innemen van zo veel en zo duur mogelijke drankjes.

Flirten

Ik moet zeggen dat de Spaanse clubeigenaren erg bedreven zijn in het inspelen op dit dierlijke gedrag van de mens. Ze gebruiken het voortplantingsgedrag door vrouwen in te huren die de dansvloer onveilig maken en met iedere man flirten met als doel om de mannelijke klanten binnen te houden.

Ook worden er 'best male body contests' gehouden, waarbij de winnaar gratis dure drank krijgt. Op deze manier wordt er ingespeeld op de statusstrijd, waardoor status dus wordt gekoppeld aan het nuttigen van dure verfrissingen.

Onderliggende verlangens

Ik ben ervan overtuigd dat iedere ondernemer in kan spelen op het dierlijke gedrag van de mens. Of op zijn minst de onderliggende verlangens van de mens kan gebruiken om hier zijn voordeel mee te doen.

Kijk eens hoe je dit primitieve menselijke gedrag zelf kan gebruiken in je onderneming. Voor clubeigenaren zijn de verlangens van hun klanten niet moeilijk in te schatten. Het zoeken naar een partner en het verkrijgen van status liggen hier erg voor de hand.

In jouw onderneming zijn klanten misschien wel op zoek naar hele andere dingen, maar de mens handelt nooit puur rationeel.

Motieven

Er zitten aan de handelingen van mensen altijd onderliggende verlangens of dierlijke instincten vast. Ik zal een voorbeeld geven: Een persoon gaat naar de bouwmarkt, omdat hij een lek zijn dak wil repareren. Nu zou je kunnen zeggen dat het simpelweg onhandig is om een lek dak te hebben, vanwege het feit dat je spullen verregenen.

Waar echter ook wat voor te zeggen valt, is dat deze persoon handelt uit een verlangen naar een veilig onderkomen om beter te overleven.

Op zich een basisstukje marketing, maar het is iets wat weinig ondernemers in het MKB toepassen. Analyseer je klanten en bedenk wat hun motieven zijn om producten bij je af te nemen. Je doet er zeker je voordeel mee!

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.