AMSTERDAM – Google heeft de eerste games voor het sociale netwerk Google+ onthuld. Facebook reageert vlak daarna met een eigen update voor de gamesectie.

Het was geen geheim dat Google+ een gameplatform zou toevoegen en vanaf nu kan een beperkt aantal gebruikers dan ook deelnemen aan de bèta.

De aanvankelijke line-up bestaat onder meer uit Angry Birds, Bejeweled Blitz en Dragon Age Legends. In totaal zijn er zestien titels beschikbaar.

Google heeft aangegeven dat het de games in een aparte sectie van Google+ wil houden. Gebruikers van de service kunnen zelf aangeven of ze updates van vrienden over games willen zien.

Ontwikkelaars die voor Google+ een game willen maken, moeten op dit moment een commissie van vijf procent afdragen voor iedere microtransactie die binnen hun titel plaatsvindt. Het gaat hierbij echter om een tijdelijk tarief, dat mogelijk in de toekomst verhoogd wordt.

Facebook
Een paar uur na de aankondiging van Google onthulde Facebook ook een aantal nieuwe functies voor het gameplatform.

De eerste toevoeging is een vernieuwde 'Game Ticker'. Deze functie transformeert de chatbalk aan de rechterkant, tijdens het spelen van een spel, in een kolom met informatie over gameactiviteit. Hierin staat onder andere wat vrienden spelen en de resultaten die ze hebben behaald. Net als in het normale nieuwsoverzicht kan bepaald worden wat wel en niet zichtbaar is.

Een tweede functionaliteit is de mogelijkheid om het scherm te vergroten zodat er meer in beeld is. Binnenkort kunnen games als CityVille, Zoo World en Mystery Manor ook in volledig scherm worden gespeeld.

Ten slotte maakt Facebook het mogelijk om applicaties en spellen aan een favorietenlijst toe te voegen, zodat ze makkelijk terug te vinden zijn op de voorpagina.

Sociale games
Een simultane update voor de gameplatforms van twee grote sociale netwerken lijkt toeval, maar dat is het niet.

Spellen zijn belangrijk voor sociale netwerken. Meer dan honderd miljoen mensen spelen sociale games. Dat zijn niet alleen jonge mannen, maar ook veel vrouwen van middelbare leeftijd. Het is een grote heterogene groep mensen en daarom aantrekkelijk voor veel verschillende adverteerders.

Facebook is op het moment een van de meest populaire plekken om sociale games te spelen. Met het spelplatform worden miljoenen verdiend dankzij uitgaven van gebruikers en advertenties. Het is dus niet gek dat Google+ de concurrentie aan probeert te gaan en dat Facebook alles doet om zijn terrein te verdedigen.