AMSTERDAM – Märklin heeft moeilijke jaren achter de rug, maar maakt sinds 2010 weer winst. Om de toekomst zeker te stellen komt de modeltreinfabrikant met een goedkopere lijn om de jeugd, maar ook ‘herintreders’ te verleiden tot het kopen van Märklin-producten.

Het ‘My World’-concept moet Märklin breder in de markt zetten. “We willen laten zien dat het geen elitaire hobby is”, aldus Niels Woudsma, verantwoordelijk voor de Nederlandse tak van het Duitse bedrijf.

“My World is een op zichzelf staande lijn met Märklin-kwaliteit, maar tegen een lagere prijs. Een startset kost 59 tot 179 euro, een wagentje is te koop vanaf een tientje.” Woudsma wijst in de Amsterdamse Märklin-winkel op de huidige producten. “We hebben een startset van 2000 euro en locomotieven van 800 euro; dat schrikt af.”

Speelgoed

Waar de producten van Märklin nu alleen in gespecialiseerde winkels worden verkocht, “om de technische knowhow en service te waarborgen”, moet de nieuwe lijn ook in speelgoedwinkels te koop zijn.

“Totdat meneer Nintendo kwam, verkocht iedere Bart Smit alles van Märklin. Multimedia krijgen momenteel zware klappen, dat komt ten goede aan traditioneel speelgoed. Ouders willen kinderen weer stimuleren technisch bezig te zijn.”

Winkels

“Maar speelgoedwinkels verdienen meer met 2 meter plastic schepjes en emmertjes dan 2 meter Märklin. Dus verkopen ze het liefst rommel uit China.” Toch verwacht Woudsma dat Märklin in 2012 in de speelgoedwinkels ligt. “Intertoys had geen ruimte meer in de folder, maar wil het volgend jaar in het assortiment opnemen.”

“Modeltreintjes hebben niet meer het stoffige imago dat eraan heeft gekleefd. Het is een innovatieve hobby met digitale aansturing. Ook aansturing vanaf een iPhone of iPad is mogelijk.” Woudsma vertelt dat ze werken aan een Android-applicatie.

Familiebedrijf

Märklin startte in 1859 met het vervaardigen van blikken speelgoed om zich later te richten op modeltreinen. Het familiebedrijf ontwikkelt zich tot marktleider en is “toonaangevend in de branche". Wereldwijd worden Märklin-producten verkocht, niet alleen Appie Baantjer maar ook Frank Sinatra was een liefhebber van het merk.

In de afgelopen twintig jaar werden concurrenten als Trix en LGB overgenomen. Toch heeft Märklin het zwaar wegens stijgende loonkosten en grondstofprijzen.

Surseance

In 2006 werd het wankelende bedrijf verkocht aan de Britse investeerder Kingsbridge. Er werd afscheid genomen van de familie en een harde sanering volgde om het bedrijf op de rails te krijgen. Toch blijkt dat niet voldoende als begin 2009 surseance van betaling moet worden aangevraagd.

Een curator wordt aangesteld en maakt Märklin in 2010 weer winstgevend. Kingsbridge is uit het bedrijf gestapt en de beslissing om de productie naar China te verplaatsen wordt teruggedraaid. Ook is het aantal werknemers gereduceerd van 1500 naar 1000. Sinds 1 januari 2011 staat het bedrijf weer op eigen benen.

marklin460

Overname

“Er wordt nog steeds gezocht naar een investeringsmaatschappij of een bedrijf dat ons wil overnemen. Zowel Mercedes als Porsche heeft interesse getoond, maar het liefst gaan we verder met een investeringsmaatschappij zodat we als merk zijnde zelfstandig blijven bestaan,” vertelt Woudsma.

“De omzet moet in 2011 uitkomen op 100 tot 110 miljoen euro, waarvan naar verwachting 8,7 miljoen euro winst is.” De verkopen in Duitsland zijn goed voor 80 procent van de omzet, daarna volgen Zwitserland en Nederland als grootste landen.

Treinen

Elk jaar worden vijf tot zeven verschillende treinen speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkeld, die alleen worden verkocht in drie eigen winkels en de 33 shop-in-shops. “Daarmee ondersteunen we de winkeliers die een stukje exclusiviteit kunnen bieden.”

De onderdelen voor een locomotief worden machinaal gemaakt, maar met de hand in elkaar gezet. “We streven ernaar om ieder model minstens voor 50 procent uit metaal te laten bestaan om de kwaliteit van weleer te waarborgen. Als je nu een trein koopt, doet die het over honderd jaar nog."

"De verzamelwaarde is enorm. Het is geen uitzondering dat een model van tachtig jaar geleden voor vier- tot vijfduizend euro van eigenaar wisselt.”

Woudsma heeft vertrouwen in de toekomst. “Over 150 jaar bestaan we nog steeds. Een merk als Märklin zal nooit verdwijnen.”