BERLIJN - De helft van alle nieuw verkochte auto's is van een Duits merk. Dat stelt de voorzitter van de Duitse branchevereniging van de autoindustrie VDA in vakblad Automotive News Europe.

''Het marktaandeel van de merken van de Duitse automakers in Europa is nu ruim 47 procent'', zegt Matthias Wissmann. ''De Duitse merken, inclusief namen als Seat en Skoda die tot de VW-stal behoren, zijn duidelijk nummer 1.''

In Duitsland zelf is het marktaandeel 70 procent. De VDA komt tot deze conclusie op basis van de verkoopcijfers over 2010.

Amerikaanse markt

Volgens de VDA hebben de Duitsers meer dan 11 procent van de Amerikaanse markt in handen en een vijfde van de nieuwe auto's in Brazilië en China heeft een Duits logo.

Ondanks de overzeese successen, blijft de basis van de Duitse automakers de West-Europese markt, stelt Wissmann. ''Deze markt, waar we dit jaar een vraag van iets minder dan 13 miljoen auto's verwachten, blijft het stabiele anker voor onze branche.''

Van de 11,6 miljoen passagiersvoertuigen die de Duitsers het afgelopen jaar maakten, werden er 5,5 miljoen in Duitsland gebouwd, de rest in het buitenland.