Automerken als Audi en BMW doen het goed op de Aziatische markten. Maar dat zegt niet alles, zegt Fiat-topman Sergio Marchionne vrijdag in de Volkskrant.

Volgens Marchionne vormen de exportplannen van de Chinese auto-industrie zijn een serieuze bedreiging voor Europese en Amerikaanse autofabrikanten.Hij waarschuwt zijn Europese en Noord-Amerikaanse collega's hun toekomstplannen niet te veel te baseren op de groei die ze momenteel in Azië beleven.

Nu produceren Chinese autobedrijven nog vrijwel uitsluitend voor de binnenlandse markt, maar al zouden ze maar 10 procent van hun productie gaan exporteren, dan zijn de problemen voor de opkrabbelende westerse merken al niet te overzien.

Groei

De afgelopen weken presenteerde de ene na de andere westerse autofabrikant glorieuze groeicijfers. Belangrijkste reden voor de groei: de export naar China en India.

De Aziatische expansie is voor westerse autofabrikanten echter verre van duurzaam, zegt Marchionne. Nu vinden vooral de luxere Europese auto aftrek bij welgestelde Chinezen.

Het grote geld valt echter te verdienen aan de massaproductie voor de groeiende middenklasse. In de slag om de prijsbewuste consument zijn de westerse auto-industrieën bij voorbaat kansloos als ze het moeten opnemen tegen de goedkope auto's van Chinese en Indiase makelij.

Kwaliteit

Ook kwalitatief worden de Chinese en Indiase autofabrieken met de dag concurrerender. Zes jaar geleden werd de Chinese Landwind nog uitgehoond toen de goedkope SUV tijdens botsproeven letterlijk levensgevaarlijk bleek.

Nu hebben Chinese en Indiase autofabrieken alle kennis bij elkaar gekocht om een dergelijke blamage bij de volgende poging de Europese markt te veroveren te voorkomen.