AMSTERDAM - Het aanbod van social media stages is de afgelopen twee jaar explosief toegenomen.

Terwijl in 2009 nog geen enkel bedrijf op zoek was naar een student met kennis van online netwerken, betreft inmiddels één op de 25 stages die online worden aangeboden een social media stage.

Uit cijfers van stagesite NationaleStagebank.nl blijkt dat het aantal werkgevers dat momenteel op zoek is naar een stagiair die zich bezig houdt met Twitter, Facebook, blogs, fora en andere social media, opvallend is, zo schrijf Intermediair.

Kennis

Mark Borgman van NationaleStagebank.nl: "De enorme groei in het aanbod van social media stages is heel begrijpelijk. Bedrijven realiseren zich dat ze ‘iets moeten' met social media, maar hebben deze kennis nog niet in huis."

Volgens Borgman houden studenten zich veel bezig met social media en zijn er handiger mee dan de meeste werknemers. Borgman: "Daarnaast zijn de budgetten voor dit onderdeel nog niet erg groot. Een stagiair aannemen die dit op zich neemt, is dan een geschikte oplossing."

Database

Momenteel staan er bijna vierduizend stages op Nationalestagebank.nl. Nu het nieuwe studiejaar weer bijna begint, gaan studenten massaal op zoek naar een geschikte stage.

Borgman: "Uit een analyse van onze stagedatabase blijkt dat studenten marketing en communicatie de meeste kans hebben op het vinden van een goede stageplek. In Nederland staan er voor deze functiegroep namelijk de meeste stages uit."

Ook werkgevers in de functiegroep ICT, Detailhandel, Toerisme en Medisch/verzorgend zijn naarstig op zoek naar stagiairs.