AMSTERDAM – De prijzen van kleding zijn het afgelopen decennium vier procent gedaald, terwijl de grondstofprijzen toenamen. De marges van ondernemers in de kledingindustrie staan hierdoor onder druk en dat zal in de toekomst zo blijven.

Dat schrijft ABN Amro vrijdag in een sectorrapport.

Ondernemers hebben sinds midden 2009 moeite hun marges op peil te houden, omdat ze te maken hebben met hogere katoenprijzen en stijgende loonkosten in productielanden.

Volgens ABN Amro is het vooral voor winkeliers in het lage en middensegment lastig om de kosten door te berekenen aan consumenten. Hun marges zijn toch al vaak kleiner dan in het hoge segment.

De kledingbranche moet in de toekomst rekening houden met structureel hogere katoenprijzen. Dit zal een opwaartse druk geven op de inkoopprijzen en herstel van de branche bemoeilijken.

Uitverkoop

De prijzen van kleding zijn gedaald door langere periodes van uitverkoop en de opkomst van online kledingverkopers. Wel zwakt de groei van de online kopers steeds verder af. Volgens de cijfers van ABN vindt momenteel 4 procent van de totale bestedingen aan kleding en schoenen online plaats.

Voor de schoenenbranche geldt dat het eerste kwartaal van dit jaar goed is begonnen, schrijft ABN. De omzetgroei bedroeg toen 7 procent. Die zal volgens de onderzoekers vanaf het tweede kwartaal lager uitvallen.

Omzetverwachting

ABN verlaagt de verwachting van de omzetgroei voor heel 2011 voor schoenenwinkels naar 3 procent. Voor kledingzaken verwachten de sectorspecialisten een omzetgroei van 2 procent.

“De beperkte stijging van de consumentenbestedingen in 2011 zal nog geen ruimte geven voor een forse omzetgroei in kleding- en schoenwinkels.”