AMSTERDAM - De meeste horecabezoekers reageren heftig op forse prijsstijgingen. Bij 10 procent hogere prijzen zou ruim de helft van de restaurantbezoekers minder vaak uit eten gaan.

Ook cafébezoekers slaan eerder een rondje over, blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ING dat donderdag is gepresenteerd.

Gaat 54 procent van de restaurantbezoekers minder vaak uit eten bij een forse prijsstijging, een kleinere groep (6 procent) kiest ervoor een minder luxe menu te bestellen of het toetje achterwege te laten. Een kwart van de bezoekers combineert beide opties.

Hotel

Hotelgasten zijn eerder geneigd een kamer met een ster minder te boeken; zo'n 15 procent zoekt de oplossing in het boeken van een minder luxe hotel. Maar de meeste hotelgasten leggen de prijsstijging naast zich neer. Bijvoorbeeld omdat ze toch niet vaak een hotel boeken. En als onderdeel van een vakantiebudget vallen een paar tientjes meer vaak minder op dan in de kroeg.

Bij een flinke prijsverhoging van 10 procent in het café zou een ruime meerderheid (77 procent) van de bezoekers hun consumptie aanpassen. Een kwart (26 procent) zou dit combineren met de mogelijkheid een keer uit de kroeg weg te blijven.

Op dalende prijzen reageren consumenten minder onstuimig dan op vergelijkbare prijsstijgingen. Zo gaat bij een prijsdaling van 10 procent een kwart van de restaurantbezoekers vaker buiten de deur eten.