Tijdens de afgelopen herfstmaand zorgde het tekort aan zonnige dagen voor wat extra tijd om onder het genot van een jochemmyjeriaans kopjechino mijn leesstapel door te werken.

In één van de vakbladen stond een allesbehalve opbeurend artikel over hoe slordig bedrijven omgaan met hun sollicitanten. Er zijn weer flink wat onderzoeken gedaan en de hieruit voorvloeiende cijfers liegen er niet om. Zo krijgt maar liefst 39procent van de sollicitanten een bericht van afwijzing.

Lees deze laatste zin nu nog een keer door en ook jouw gedachten dwalen vast af naar twee dingen. Ten eerste: Wat gebeurt er met de rest van de sollicitanten? En ten tweede: Hoe zit dat eigenlijk bij mijn bedrijf?

Toeters en bellen

In deze online tijden is het bepaald geen sinecure om de blinkende voorkant van je ‘werken bij site’ met alle sociale plug-ins en toeters en bellen af te stemmen met de administratieve achterkant.

Die uitdaging is op zich nog wel te overzien maar een sollicitatieproces dat een paar maanden duurt of de helft van je sollicitanten die nooit meer iets van je bedrijf verneemt kunnen al gauw flink wat online gemopper opleveren.

Geen hosanna

We hadden allemaal gehoopt dat 2011 een flinke vooruitgang van de economie zou laten zien maar om een veelvoud aan redenen is het nog steeds geen hosanna. Dit zorgt bij veel bedrijven voor een aanhoudende aannamestop of voorzichtigheid bij het aannemen van nieuw personeel.

Bij uitstek geeft dit een kans om de huidige aannameprocessen eens onder de loep te nemen voordat de krapte op de arbeidsmarkt losbarst.

Ik zie veel van onze klanten bij deze boodschap een zucht van verlichting slaken en zelfs met enige voorzichtigheid weer een glimlach produceren. Die is helaas bij mijn volgende mededeling dat je met processen en tools de oorlog om de beste kandidaten niet gaat winnen direct weer verdwenen.

Recruitment 3.0

Was het maar zo eenvoudig. Alle online ontwikkelingen hebben een beweging in gang gezet die niet meer te remmen en al helemaal niet terug te draaien is. Recruitment gaat weer terug naar de basis maar dan online. Als ik het Recruitment 3.0 noem maak ik het onnodig ingewikkeld.

We mixen feitelijk het goede van ‘vroeger’ met de krachten van de online wereld. Vroeger was mond op mond reclame van groot belang om succesvol te zijn en blijven en was het heel normaal dat de werknemers zelf zorgden voor opvolging of nieuwe medewerkers.

Momenteel is 90 procent van de werkenden niet actief op zoek naar een nieuwe baan maar wel steeds meer online te vinden. De 10 procent van de beroepsbevolking die wel op zoek is naar een nieuwe baan vind je vaak nog wel via recruitment bureaus, print advertenties en vacaturebanken maar hoe ga je die 90 procent bereiken als de orders weer binnen stromen?

Emotie

Eigenlijk is de oplossing wat mij betreft in de basis simpel ware het niet dat het wel een fikse dosis toewijding en tijd vereist van je werknemers en degenen die verantwoordelijk zijn voor het vinden van de nieuwe medewerkers: hervind oprechte interesse in je klant.

Stop met navelstaren naar interne processen en richt je blik op de wereld buiten de muren van je bedrijf. Als jij weet wat je klanten beweegt, wat ze top vinden aan je product of dienst dan weet je mettertijd een pool van potentiële nieuwe medewerkers aan je te binden die ‘iets’ hebben met je bedrijf, product, dienst of merk.

Want meer en meer gaat het bij de besluitvorming van de nieuwe generatie om ergens te gaan werken om emotie en dat laat zich nu eenmaal niet vangen in een spreadsheet of model #wordweerverliefdopjeklanten.

Jakolien Sok is directeur/eigenaar van Sokrates Recruitment en het aanverwante trainingslabel Sokrates Academy. Zij is gespecialiseerd in recruitment 2.0, sociale media en recruitment campagnes. Volg haar op Twitter (@jakolien) of wordt fan op Facebook (/SokratesAcademyNL).