AMSTERDAM - Momenteel wordt 5 tot 6 procent van de schoenen online aangeschaft. Dat percentage zal tegen 2015 toenemen tot 20 procent. In 2020 zal naar verwachting een op de drie paar schoenen online zijn gekocht.

Dat blijkt uit onderzoek in de schoenenbranche van ING.

De online schoenenverkoop gaat de komende jaren ten koste van de verkoop in winkels en zal leiden tot een herschikking van marktverhoudingen.

Diverse nieuwe spelers zijn actief op de Nederlandse schoenenmarkt vanaf het internet. Zo zijn webwinkels als Zalando, Sjoez en Brandos actief geworden op de Nederlandse markt, waarbij met name het Duitse Zalando een plek lijkt te veroveren.

Winkels

Gevestigde schoenenwinkels zien de voordelen van online en verkopen inmiddels ook via internet.

ING verwacht dat winkels in de toekomst te maken krijgen met een lagere omzet, waardoor winkels buiten het centrum van grote steden het zwaar krijgen. Het aantal winkels zal daardoor afnemen.

Binnen de online verkoop worden schaalgrootte, kennis en marketing steeds belangrijker. "De jacht op online marktaandeel en de toenemende groei in dit segment kunnen daarom uitmonden in een consolidatieslag, waarbij uiteindelijk 3 à 4 grote (inter)nationale partijen de Nederlandse online schoenenmarkt gaan domineren", aldus een woordvoerder bij ING.

Schoenenbranche

De schoenenbranche kent sinds de tweede helft van 2010 weer een omzetgroei, als een van de weinige non-food sectoren. Herenschoenen zijn het sterkst groeiende segment.

Wegens inflatie en hogere inkoopprijzen stijgen de schoenenprijzen, maar de branche rekent deze toename met mate door aan de consument. De beperkte koopkracht hindert een volledig herstel en zal naar verwachting de omzetgroei in de tweede helft van 2011 temperen.

ING raamt de groei voor zowel 2011 als 2012 op 2 procent, jaarlijks zo'n 35 miljoen euro extra omzet. De schoenbranche heeft in Nederland een marktomvang van 1,7 miljard euro.