AMSTERDAM - Een nieuwe startup mengt zich in de overvolle markt van kortingssites. De website 72hDeals gaat de concurrentie aan met massale couponsites als Groupon door bedrijven de volledige controle over hun kortingsactie te geven.

Op de website kunnen bedrijven hun eigen deals samenstellen en beheren. Zo kunnen zij zelf bepalen hoe hoog de korting uitpakt per toegevoegde persoon of zij stellen een plafond in. De deal zou drie dagen duren, in tegenstelling tot de meeste kortingssites, die aanbiedingen per dag aanbieden.

De startup gaat uit van een bekend model: hoe meer mensen de aanbieding delen met vrienden, hoe hoger de korting is.

Consumenten

Ook biedt 72hDeals consumenten de mogelijkheid dingen te verkopen. Dit kunnen fysieke goederen zijn zoals t-shirts, maar ook digitale objecten zoals e-books of pdf's.

Voor app-ontwikkelaars stelt de startup zijn API open, de code waarvan derden het systeem kunnen aanpassen naar hun eigen applicatie. Met 72hDeals zouden zij dan abonnementen voor hun eigen dienst kunnen verkopen.

De makers van de 72hDeals geloven niet in diensten als Groupon. Zij noemen Groupon en de klonen daarvan "toxic for your business", naar aanleiding van diverse berichtgeving over de verliezen die bedrijven oplopen wegens het gebruik van Groupon. 72hDeals is gratis voor de gebruikers. Hoe de startup geld gaat verdienen, is nog niet bekend.