Rotterdammers wagen stap naar VS

ROTTERDAM - Onder de naam WishWish waagt het Rotterdamse bedrijf Pluimen, dat belevenissen verkoopt, de overstap naar de Verenigde Staten.

''Wij willen het platform worden voor het zoeken naar en kopen van belevenissen, zoals YouTube dat is voor video's en eBay voor tweedehandsartikelen.''

Op de golven van de belevingstrend startten de broers Joren en Harro van der Pluijm in 1997 met de verkoop van belevenissen. Deze variëren van diners, rijden in een sportwagen, tot workshops. Inmiddels heeft het bedrijf een jaaromzet van 16 miljoen euro.

3 jaar geleden besloten de eigenaren de merknaam WishWish te ontwikkelen. De belevenissen moesten meer beschikbaar komen voor het grote publiek. ''Waar Pluimen vooral belevenissen aanbiedt voor groepen, wil WishWish nadrukkelijk de markt openen voor het grote publiek'', licht Joren toe.

Veel geld

Uit onderzoek bleek dat vooral Amerikanen en Japanners veel geld uitgeven aan zaken als vrije tijd, cadeaus en geschenkbonnen. Met 1 miljoen euro en een vijfjarenplan op zak maakten Joren en zijn gezin de oversteek naar Amerika. Vanuit Charlottesville breiden ze langzaam het aantal aanbieders van de belevenissen uit.

''We beginnen in onze woonplaats in een kring van 50 mijl. Binnen 5 jaar moet die kring heel Amerika beslaan.'' In september gaat de officiële website in de lucht. Daarop staan de eerste 100 belevenissen: van bezoeken aan wijngaarden en kanotochten tot glasblaasworkshops.

Waarderen

Het concept kunnen de Amerikaanse aanbieders van belevenissen erg waarderen, omdat de bedrijven pas gaan betalen als er een belevenis wordt verkocht. De beleveniscultuur is groot in Amerika, vooral omdat een gemiddelde Amerikaan maar 2 weken per jaar vakantie heeft. ''Daarom zijn ze in het weekend vaak erg actief om een vakantiegevoel te krijgen.''

De wens om met WishWish Amerika te veroveren, heeft iets weg van de American Dream. ''Ach'', zegt Joren, ''soms heb je een immigrant nodig die de vernieuwing brengt. Het past wel in de Amerikaanse kijk op dingen: alles achterlaten en het elders gaan maken.''

Lees meer over:
Tip de redactie