RIJSWIJK - Door het natte weer in juli hebben minder mensen een pretpark of dierentuin bezocht. Maar niet alleen het weer, vooral de weersvoorspelling heeft de parken in de weg gezeten, zo constateren de attracties.

Afgaand op het weerbericht leek het de afgelopen tijd beter maar binnen te blijven, ook al viel het vaak mee.

''Dan hebben mensen al besloten om niet te komen. Vooral mensen die ver weg wonen, plannen een dagje dierentuin niet op het laatste moment’’, aldus een woordvoerder van Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

Ook de Efteling merkt dit. Volgens een woordvoerder zijn de weerberichten vaak erg ‘Randstedelijk gekleurd’. ''Dat is jammer, want slecht weer in de Randstad wil niet automatisch zeggen dat het weer in het zuiden van het land slecht is.’’

Kortingen

Om meer bezoekers te trekken, pakken de attracties in de zomer of het najaar uit met kortingsacties. Bezoekers sparen voor korting bij supermarkt en drogist. Maar ook kaartjes via internet bestellen is goedkoper.

Bij de Efteling staat bijna de helft van de mensen met korting bij de kassa. ''We denken niet dat mensen anders niet komen, maar het heeft wel effect op het herhalingsgedrag.’’ 2 jaar geleden werkte het park daarvoor voor het eerst samen met Albert Heijn. In dat jaar ging het bezoekersaantal van 3,2 miljoen naar 4 miljoen.

''Het een hangt zeker samen met het ander'', aldus de woordvoerder. Duinrell ziet bij een kortingsactie ook meer mensen naar het park komen. ''Het zijn bezoekers die we anders niet hadden gehad.’’

Dalperiodes

Ouwehands Dierenpark zet acties in om mensen te trekken die ze normaal niet snel zien. ''En om de aandacht op ons te vestigen.'' De Beekse Bergen heeft een actie met AH-concurrent C1000. Ongeveer een op de tien bezoekers maakt hier gebruik van.

De dierentuin doet dit eigenlijk liever niet in het hoogseizoen. ''Dan komen mensen toch wel. Het is beter dit in dalperiodes in te zetten om meer bezoekers onze kant op te sturen.''

Walibi

Pretpark Walibi World heeft altijd acties lopen. ''Daar wordt veel gebruik van gemaakt, anders zouden we het niet doen,’’ vertelt de woordvoerder. ''Mensen kijken altijd of ze voor een paar euro minder een kaartje kunnen kopen. We blijven toch Nederlanders.''