In de schoenen van de manager

Tegenover mij zat een manager. Een woeste manager. Een gefrustreerde manager. “Als ze nou eens wisten hoe vól mijn dagen zijn, zouden ze me niet uit een vergadering trekken voor zoiets onbenulligs!”.

‘Ze’ bleken het verkoopteam, en ‘zoiets onbenulligs’ is een te late levering aan een belangrijke klant. De oplossing? Nieuwe protocollen, en wel direct. Want zo`n te late belangrijke levering mag nóóit meer voorkomen, aldus het verkoopteam.

De manager vind deze situatie echter ‘een kleine hobbel op de weg naar succes’ die zeker aandacht verdient, maar geen prioriteit heeft. ‘Zo levensbedreigend is het allemaal niet’.

Perspectief

Omdat ik nou eenmaal geen onderdeel uitmaak van de hiërarchie, kan ik van de zijkant toekijken. En wat is er nou eigenlijk aan de hand?

De manager heeft het druk, en heeft eigenlijk geen tijd om stante pede nieuwe procedures te schrijven en implementeren. Hij voelt zich miskend in zijn inzet voor het team en bovenal gegeneerd dat hij tijdens een directievergadering vijf keer wordt gebeld voor dit (in zijn ogen) kleine incident.

Het verkoopteam daarentegen heeft te maken met een boze, belangrijke klant. Een klant die hen dichterbij hun targets brengt. Een klant die dreigt op te stappen.

Het verkoopteam is goed in nú kansen pakken, nú handelen en daarom nú omzet genereren, zodat het bedrijf stráks nog bestaat. Zij zien hun rol, net als de manager, als onmisbaar en vooral als prioriteit nummer één. Zonder verkopen geen onderneming, toch?

Lagerhuis

Mijn zoektocht naar verrassende werkvormen binnen de context ‘succesvol samenwerken’ bracht mij bij een Lagerhuis-sessie die in informele setting zal plaatsvinden met een hapje en een drankje erbij. Daarin leg ik als trainer of coach een case voor, deel teams in en geef deelnemers de ‘voor’ of ‘tegen’ rol. Een aftellende klok voorkomt (te) lange discussies.

Nu lijkt het logisch om de teams te splitsen in ‘management’ en ‘sales’. Geen goed idee, in mijn ogen. Want staan deze twee groepen niet al tegenover elkaar binnen de situatie met de boze klant? Juist door deze twee groepen sámen de voors- en tegens te laten exploreren, komt er een oplossing.

Ik vertrouw op een goede afloop, op meer begrip, op een vloeiende samenwerking in de toekomst; om de bewandelde paden van een persoon te begrijpen, moet je soms in zijn schoenen gaan staan.

Het kan zo op een tegeltje…

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie