'Dankzij Broadway de hele wereld over'

AMSTERDAM – “In Verweggistan zegt de naam Stage Entertainment of Joop van den Ende niets. Maar als je een goedlopende show hebt op Broadway of West End in Londen, dan heb je een product waarmee je de hele wereld over kan”, zo vertelt Henk Kivits, CEO bij Stage Entertainment.

Kivits illustreert zijn verhaal met het succes van de eigen productie Sister Act. “We hebben de show in Londen geproduceerd; daarna is de productie naar Hamburg en vervolgens Broadway gegaan. Nu hebben we de show onder andere verkocht aan Korea, Australië, Canada en Mexico. Bovendien gaan we zelf met Sister Act on tour in Amerika en Engeland.”

Het succes komt na een periode waarin het zakelijk niet lukte in de Verenigde Staten. “Joop heeft in het verleden een hoop producties voor Amerika gemaakt, maar slechts bij een enkele show is de investering terugverdiend. Dat is een duur avontuur geweest.”

Joop van den Ende

Kivits werkte al met Van den Ende bij Callfactory en Sport 7. Na tien jaar als CEO bij Holland Casino belde “Joop” met de vraag of hij eens koffie kwam drinken. Van den Ende wilde vanwege zijn gezondheid een stap terug doen en stelde Kivits aan als CEO van Stage Entertainment, het bedrijf waar Van den Ende eind jaren negentig de musical- en theateractiviteiten uit Endemol instopte.

“Ik ben niet gevraagd de papa van het bedrijf te worden. Het bedrijf is van de familie Van den Ende. Joop is ontzettend betrokken bij het bedrijf. Hij is nu op vakantie, maar ik heb hem net een half uur gesproken om even bij te kletsen.”

Zakelijk

Stage Entertainment is volgens Kivits een “echt bedrijf” geworden. “Voor mijn tijd was het een eenmansbedrijf met heel veel medewerkers. Dat is veranderd. Wil iets zakelijk verantwoord zijn, dan moet je het zakelijk aanpakken. Joop is een entrepreneur. Hij voelt wat hij wil en wil dat meteen doen. Ik pak eerst mijn rekenmachine."

"Ik denk dat Joop daar negen van de tien dagen heel gelukkig mee is en hij zal ook wel eens balen dat vroeger dingen makkelijker en sneller gingen.”

Omzet

Stage Entertainment haalt zijn omzet uit musicals, theaters en kaartverkoop. Hoewel het bedrijf, met 4000 werknemers, zich steeds meer terugtrekt uit de laatste tak. “We moeten keuzes maken waar we ons geld in investeren.”

Het boekjaar 2010-2011 wordt eind juli afgesloten met een omzet van zo’n 550 miljoen euro, waarvan 90 miljoen afkomstig is uit Nederland. Duitsland is goed voor de helft van de omzet. Andere landen waar Stage Entertainment actief is zijn België, Frankrijk, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk, Rusland en de Verenigde Staten.

Uitbreiding in nieuwe landen staat niet op het programma. “We krijgen veel verzoeken, maar dat doen we even niet vanwege de hoge investeringen. We proberen uit te breiden in de landen waar we al actief zijn.”

Zuidas

Stage Entertainment doet het in Nederland rustig aan wegens het gewijzigde kabinetsbeleid. Naast het schrappen van een tour werd ook de bouw van het theater aan de Zuidas op de lange baan geschoven.

Door de btw-verhoging is het moeilijker de investering terug te verdienen, vertelt Kivits. “We spelen wel met de centen van de familie Van den Ende. Zomaar 50 miljoen euro investeren alleen omdat we een theater in Amsterdam willen is te weinig reden. Het is niet gezegd dat het er niet gaat komen, maar we moeten een betere tijd afwachten.”

Zie ook: het interview met Henk Kivits over de btw-verhoging

Lion King
The Lion King. © Stage Entertainment

Shows

Gebouwd wordt er wel in Hamburg, waar geen btw op kaartjes wordt geheven. Het theater komt te staan naast het huidige theater waar nu “al tien jaar uitverkocht” The Lion King wordt gespeeld.

Toch doet niet elke show in elk land het even goed. “Zorro in Nederland loopt goed; in Moskou loopt het zo goed dat we nog een jaar doorspelen; maar in Parijs hebben we veel geld moeten bijleggen. Het resultaat van Mamma Mia! in Milaan is zorgelijk, maar de show was in Madrid zeven jaar lang uitverkocht. Ik reken me helemaal suf en probeer er trends in te ontdekken, maar dat is heel lastig.”

Crisis

“We verkopen dit jaar 13 miljoen kaartjes, een miljoen minder dan voor de crisis. In Nederland en Italië hebben we het lastig, maar in Spanje draaien we het beste jaar ooit.”

Volgens Kivits gaan Nederlanders sparen in moeilijke tijden. “Maar Spanjaarden denken bij ellende: ‘misschien hebben we straks geen lol meer, laten we dan dit jaar lol hebben’.” Het theater in Barcelona waar Stage Entertainment eerder afscheid van nam, gaat in oktober weer draaien naast het theater in Madrid en een Spaanse tour.

In de zeventien weken tot Kerst staan wereldwijd twintig premières op het programma. “Dat betekent weer veel vliegen”, grapt Kivits.

Overleven

De toekomst van het bedrijf lijkt samen te hangen met de enige aandeelhouder. “Joop is 69 jaar. Het bedrijf gaat Joop overleven, dat is ook de bedoeling. Dat betekent dat als Joop er niet is om bij te springen in artistieke of in financiële zin, dat we onze eigen broek op kunnen houden. Dus moet het bedrijf gezond zijn.”

Een beursgang acht Kivits niet waarschijnlijk. “Nu moeten we een redelijk rendement maken, zodat we kunnen investeren in nieuwe producties. Op de beurs heb je meer druk om winst te maken. Dat kan betekenen dat ik goedkoper moet produceren of de kaartjes duurder moet maken. Dat zijn dingen die je eigenlijk niet wil.”

Tip de redactie