Ondernemen is doorbijten

Ondernemen gaat niet altijd van een leien dakje. Je eigen succes creëren betekent doorbijten. Juist als het tegenzit.

Vanwege mijn vakantie heb ik een aantal weken geen blog geschreven. Hoe lekker het ook was om door een 'out of office'-melding beschermd te worden, het leven ging natuurlijk gewoon door. En hoe!

Toen ik terug kwam van twee weekjes Frankrijk viel ik midden in de eerste echte crisis van ons bedrijf. Het probleem? We hadden te weinig opdrachten.

Dodelijk als je net lekker aan het uitbreiden bent en wilt investeren in van alles en nog wat. Het vakantiegevoel was in welgeteld vijf minuten verdwenen.

Code oranje

Toch had het me niet moeten verbazen. Je moet namelijk weten dat het in mijn branche zo is dat het op twee momenten in het jaar erg rustig is: rond de jaarwisseling en in de zomervakantie.

Dat is ook de reden dat ik normaal gesproken probeer te voorkomen om met vakantie te gaan rond die periodes. Een slimme gewoonte, want wat blijkt? De eerste de beste keer dat ik met die gewoonte breek, is het bal. U snapt het, door de wereldwijde crisis en de bezuinigingen die daarop volgen houdt iedereen zijn hand op de knip.

Laat ik er niet omheen draaien, we hadden een serieus probleem. Sinds ik voor mijzelf begonnen was, was alles relatief eenvoudig gegaan. Dit was echter andere koek. Alle hens aan dek. Code oranje. Alarmfase één.

Piekeren

Ergens in de vorige week lag ik ’s nachts te piekeren. Sterker nog, ik stond op het punt om in paniek te raken. Ergens tegen de ochtend heb ik een langdurig gesprek met mezelf gevoerd.

Onder meer over de redenen waarom ik ben gaan ondernemen. De vrijheid. De verantwoordelijkheid. Het rotsvaste geloof dat ik wat te brengen heb. En dat werkte louterend.

De volgende ochtend ben ik met hernieuwd enthousiasme aan de slag gegaan en heb ik diverse mensen in mijn netwerk gebeld met de vraag of ze me wilden helpen met het vinden van opdrachten. Gewoon eerlijk verteld hoe belangrijk het voor ons was. En dat werkte als een trein. Crisis voorbij en een hele belangrijke les geleerd.

Fundamenteel inzicht

Als je alle franje wegstript, is het zo dat ondernemen hard werken is. Succesvolle ondernemers zitten niet bij de pakken neer als het een keer tegen zit. Juist dan niet. Het vermogen om tijdens een crisis met verdubbelde energie aan de bak te gaan is bepalend voor hun succes.

Omgedraaid geldt hetzelfde. Ondernemers die opgeven tijdens een crisis weten één ding zeker: dat ze het niet gaan redden. Dit was voor mij een zeer fundamenteel inzicht. Dat en de les om niet meer lang op vakantie gaan tijdens de zomerperiode…

Robert Mekking is Partner bij MVR & partners. Reageren? www.twitter.com/robertmekking.

Tip de redactie