Door werk simpelweg ‘de cloud’ in te gooien, doet de massa de rest. Het verbaast me dat bedrijven de massa niet (nog) meer inzetten als verdienmodel.

Laatst stuitte ik op een Amerikaans online fotografenagentschap waarop iedereen zijn foto’s kan plaatsen. Zodra een foto wordt gekocht, ontvangt de fotograaf een vergoeding en gaat een deel van de opbrengst naar het agentschap. Die waarborgt de kwaliteit door elke foto te beoordelen, maar houdt zich verder afzijdig. Een eenvoudig voorbeeld hoe een eigentijds bedrijf zijn geld verdient.

Met Het Nieuwe Werken – waar bovenstaande ook een voorbeeld van is – kunnen veel traditionele bedrijfsprocessen van tafel worden geveegd. Momenteel is HNW nog vooral gericht op het kunnen aanbieden van een goede privé-werk balans.

Een dagje thuiswerken en soms een conference call om de file te mijden. Met als bijkomend voordeel voor werkgevers, tevreden medewerkers. Maar er is veel meer uit te halen.

Ouderwets callcenter

Denk aan het service-aspect dat we met z’n allen steeds belangrijker zijn gaan vinden. Niet te spreken over de bediening? Zonder pardon een negatieve recensie op een beoordelingssite. Te maken met een slecht werkende klantenservice? In het ergste geval wordt het bedrijf erachter met de grond gelijk gemaakt door de massa met Youp voorop.

De meest voor de hand liggende oplossing líjkt het uitbreiden van de klantenservice-afdeling, om zo in ieder geval de wachttijden te verkorten. Is er wel het risico dat op rustige momenten de medewerkers niets te doen hebben en werkgevers ze liever kwijt dan rijk zijn.

Is het niet beter om, met alle bestaande technologische mogelijkheden, af te stappen van het ouderwetse callcentermodel?

Thuis

Nederland kent een grote groep gekwalificeerde arbeidskrachten, elk met eigen redenen om niet aan het arbeidsproces deel te nemen: (arbeids)gehandicapten, ouderen, huisvrouwen/mannen etc. Werken in een regulier callcenter is geen optie.

Vraag je echter of ze telefoontjes willen opnemen als deze zich aandienen op de momenten dat zij toch thuis zijn, blijkt de interesse enorm.

Zelf heb ik onlangs een oproep gedaan binnen mijn bestand van 8.000 kandidaten en binnen drie dagen meldden zich ruim 800 personen die bereid waren dit type telefoonwerk te doen. Oftewel, ongekende mogelijkheden voor het bedrijfsleven.

Tevreden klanten

Zorg voor een bestand van kwalitatieve mensen die inloggen wanneer zij beschikbaar zijn om vanuit huis telefoontjes te beantwoorden. Bijvoorbeeld tevreden klanten – waar dan ook ter wereld – die gemotiveerd zijn kennis over bijvoorbeeld mobiele telefonie over te dragen op momenten dat het hún uitkomt.

Iemand krijgt vervolgens betaald per telefoontje dat is doorgezet. Veel telefoontjes betekenen een leuk zakcentje; geen telefoontjes, ook dan geen man overboord en gaat iemand door met waarmee hij al bezig was.

Mobiliseren

Voordelen te over voor werkgevers: een 24/7 bereikbare klantenservice, een einde aan het voortdurend schuiven en inroosteren van mensen, bezuinigen op kantoorruimte en werknemers die betaald krijgen voor diensten die daadwerkelijk zijn geleverd. En geen zorgen, managers, ook kwaliteitscontrole blijft mogelijk met steekproeven.

Het gaat allemaal om het mobiliseren van álle beschikbare arbeidskrachten. Arbeidskrachten die anders misschien wel helemaal niet zouden werken. Wacht maar af, dit is nog maar het begin.

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Daar waar Cloudworkers zich richt op studenten met minimale werkervaring, detacheert Moneypenny ervaren professionals of zendt hen uit.