Maatschappelijk verantwoorde onzin

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is allemaal echt wel simpel. Zeker voor de kleine onderneming is dit gemakkelijk te doen. Het enige waar je rekening mee hoeft te houden, is het maken van wat extra onkosten.

Lid worden van de MVO club kost maar honderd euro per jaar, FSC papier kost maar twee keer zo veel als normaal papier, groene stroom komt min of meer uit de lucht vallen en arme kindjes in Afrika leven gewoon van de liefde: die hebben ook geen donatie nodig.

Ik vind het allemaal leuk, dat CO2-neutrale gebeuren en ons zorgen maken om de klimaatverandering, het opraken van de fossiele brandstoffen en alle andere vormen waarin wij onze Aarde in feite naar de Maan helpen.

Het gevoel begint me echter toch wel te bekruipen dat de CO2-neutraliteit en groene stroom ook een soort van machtsmiddel zijn geworden. Want wordt straks onze stroom duurder als de zon minder schijnt?

Lariekoek

Ik ben geen tegenstander maar ook geen voorstander van maatschappelijk verantwoord en “groen” ondernemen. Want wat is precies maatschappelijk verantwoord? Meegaan in een CO2-hype waarvan allerhande professoren zeggen dat het eigenlijk lariekoek is?

Natuurlijk: het kappen van oerbossen is gewoonweg zonde en daarbij ook nog eens heel dom. Het is ook niet dat ik vind dat iedereen in ontwikkelingslanden maar dood moet gaan van de honger. Dat is het allemaal niet.

Fouten

Een keertje eerlijk zijn, eerder gemaakte fouten toegeven en ervoor zorgen dat wij, ondernemers en consumenten, ons kunnen richten op wat daadwerkelijk belangrijk is “in het belang van de internationale gemeenschap”, dat is wat er moet gebeuren.

Het regent steeds meer meningen van mensen die ook sporadisch de Quest lezen. Laat dat maar eens afgelopen zijn. Dan kunnen we pas écht aan de gang met maatschappelijk verantwoord, milieubewust en innovatief ondernemen. Voorbeelden?

Subsidies

“Windmolens draaien op subsidie en niet op wind”, “kernenergie is sinds Japan ineens te gevaarlijk” en “zonnepanelen halen hun rendement pas na ongeveer 16 jaar”. Wat is hype en wat is waarheid?

In zekere zin doen we er allemaal nog steeds aan mee, als kuddedieren stappen we over op groene stroom, kopen we een Prius (die trouwens door het productieproces nog net zo vervuilend schijnt te zijn, maar misschien is dat ook wel onzin… who knows?), doen we aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en zijn we ondertussen met alles en iedereen druk bezig, zonder te zien waar je écht je waarde kan hebben: om je heen.

Goed doel

Elke dag krijg je wel een telefoontje over een goed doel dat je kunt helpen. Hoewel het allemaal heel nobele doelen zijn, kun je niet tegen iedereen ja zeggen. En soms zitten er wel eens dingen bij waarvan je het echt erg vindt dat je niet helpt. Maar je kan de andere goede doelen moeilijk afbellen, want dat is weer net zo erg.

Scheid maatschappelijk verantwoorde onzin van het maatschappelijk verantwoorde ondernemen: het gaat er uiteindelijk gewoon om dat je je best doet voor jezelf en voor anderen.

Een donatie aan een ontwikkelingshulporganisatie of juist een lokale organisatie voor chronisch zieken is dan heel goed. En dat kun je dan waarschijnlijk beter doen dan CO2-zuiniger zijn voor hetzelfde geld.

Edwin Dijk is eigenaar van TimeTick Urenregistratie Software en Sitix IT Innovations. Volgen via Twitter? Dat kan via @SitixTweets

NUwerk

Tip de redactie