Onderscheid je tussen containerbegrippen

Onlangs werd ik uitgenodigd voor een ondernemersbijeenkomst, genaamd Mindfulness for Business. Er werd meteen toegevoegd: “Dit klinkt misschien zweverig, maar dat wordt het niet.” Ik ben op de uitnodiging ingegaan.

Bij binnenkomst raakte ik in gesprek met de dame die verantwoordelijk was voor het Mindfulness onderdeel van de bijeenkomst. Ze vertelde me wat ze in het dagelijks leven als ondernemer deed.

Ze werkte eigenlijk met particulieren, maar was nu dus gevraagd om eens een presentatie voor ondernemers te geven. Snel zei ze: “Je hoeft niet meteen aan meditatie te denken hoor. Dat mag natuurlijk wel, maar hoeft zeker niet.”

MVO

Ik vond het grappig om te merken dat zij in haar elevator pitch benadrukt waaraan je niet hoeft te denken. Ik doe dat zelf namelijk ook. Ik richt me op het implementeren van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in organisaties.

Ik gebruik deze term echter zelf niet graag: het is een containerbegrip geworden, waar iedereen vaak meteen een duidelijke mening over heeft, maar van de andere kant: geen idee heeft wat het kan inhouden.

Voelt de één zich helemaal verantwoord als hij/zij een spaarlamp heeft in plaats van een peertje (ik geef toe: deze gedachte is door het vorige kabinet ook wel gevoed, dus ik kan het de trotse bezitter van de spaarlamp niet kwalijk nemen). Een ander vindt MVO enkel een door de maatschappij opgelegde kostenpost, en weer een ander kan vooral heel kritisch zijn over alles wat organisaties - die zich wel MVO noemen – allemaal niet doen.

Niet doet

In de elevator pitch, waarin je in korte tijd aangeeft wat je doet, dien je vanwege containerbegrippen en vooroordelen tegenwoordig dus vooral ook aan te geven wat je niet doet. Ik denk dat dit een belangrijke ontwikkeling is: onderscheid je tussen de containerbegrippen.

Enkel in korte tijd aangeven wat je doet, ook al is jouw werkwijze anders, is niet genoeg meer. Het introduceren van een nieuwe term kan helpen, maar het gevaar hierbij is dat mensen je in eerste instantie niet weten te vinden. Je dient vooral een eigen invulling te geven aan een containerbegrip.

Investering

Ik zelf doe inspiratie op vanuit misvattingen die ik om me heen hoor. Mijn invulling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is hierdoor: een verantwoorde investering in je organisatie, je medewerkers, je omgeving, jezelf.

Logischerwijs wil namelijk niemand een onverantwoorde investering doen. En iedereen kan deze verantwoorde investering vervolgens zelf invullen: waar je wilt beginnen, hoeveel tijd en geld je erin wilt steken, maar vooral ook: wat je eruit wilt halen! Zoals je ook bij Mindfulness zelf kunt bepalen of je wilt mediteren of niet.

Karin Thomas is eigenaresse van Thomas Consulting - Responsible Investments, gespecialiseerd in het implementeren van aspecten gerelateerd aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ‘tot in de haarvaten’ van organisaties en het verzorgen van inspirerende presentaties of workshops over dit onderwerp. Reacties? Leuk! http://twitter.com/Thomas_Consult

NUwerk

Tip de redactie