Eigenlijk is iedere markt al verzadigd of op z’n minst druk bezet. Je moet als ondernemer daarom met kop en schouders uitsteken boven je concurrenten wil je dat je bedrijf groeit (of zelfs van de grond komt). Onderschat daarbij de details niet.

Zelf ben ik regelmatig bezig met alleen maar details. De bedoeling is natuurlijk dat na verloop van tijd alles gewoon helemaal perfect is. Een klant van mij zei het al: 80/20-regel. 20 procent van je tijd gaat zitten in het project tot een goed einde brengen, 80 procent gaat over de invulling van details.

Details worden nog wel eens onderschat, maar toch zijn ze juist heel waardevol voor je klanten en voor je bedrijf. Het geeft een gevoel van: overal is over nagedacht.

Als bedrijf moet je dus tijd investeren in het afmaken van de website, zodat alle details kloppen. Je moet investeren in een rechte lijn tussen website en huisstijl, zodat de klant niet in de war raakt. Al met al moet je investeren in een betere grafische afstemming in het bedrijf.

Verloren

Ook de communicatie in een bedrijf moet goed zijn. Ik heb vaak meegemaakt dat een accountmanager een dikke opdracht gescoord had en dat wij, van de techniek, eigenlijk geen flauw idee hadden wat de klant nu eigenlijk wilde hebben.

Op het moment dat zoiets gebeurt, ben je eigenlijk al te laat. De klant wil het best opnieuw uitleggen, maar het gesprek tussen de account manager en de klant is verloren gegaan. Het is juist dat gesprek dat de doorslag gegeven heeft voor de klant.

Extern

Communicatie naar buiten toe, maar ook interne communicatie is enorm belangrijk. Internet, telefoon, e-mail, folders, brochures, visitekaartjes, het is nogal wat om rekening mee te moeten houden.

Maar uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je altijd 110 procent je best moet doen. Dan steek je vast wel met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Edwin Dijk is eigenaar van TimeTick Urenregistratie Software en Sitix IT Innovations. Volgen via Twitter? Dat kan via @SitixTweets