AMSTERDAM - De uitgaven aan advertenties zijn het afgelopen jaar iets aangetrokken na het rampjaar 2009, maar dit is zeker niet over de hele linie het geval. Zo daalden de inkomsten bij dagbladen met 17 procent.

Over het geheel namen de netto-mediabestedingen, wat er is afgerekend aan advertenties, over 2010 met 1,7 procent toe vergeleken met het jaar ervoor, tot ruim 4,8 miljard euro. Dat meldde marktonderzoeker Nielsen donderdag.

''Het beeld per mediumtype varieert sterk'', aldus Nielsen. Internet en televisie realiseerden grote groei, printmedia hebben het nog steeds moeilijk. Over 2009 daalde de totale advertentieuitgaven met meer dan 12 procent.

Internet

''Drijvende krachten achter de groei van de bestedingen in 2010 waren internet en televisie.'' Bij internet namen de bestedingen met 18 procent toe, televisie haalde ruim 9 procent meer advertentie-inkomsten binnen.

De groeicijfers bij televisie bewijzen volgens Nielsen wederom dat dit medium zich snel herstelt van economische tegenslagen. ''Na het uiteenspatten van de internetzeepbel begin deze eeuw en de daarmee gepaard gaande daling van de netto-mediabestedingen, werd de draad van jaarlijkse groei weer gewoon opgepakt en dat beeld herhaalde zich in 2010.''

Print

Bij print ligt dat volgens Nielsen anders. ''Herstel gaat daar langzamer en duurt vaak een aantal jaren.'' De enige uitzondering op die regel waren de publieksbladen, die wel groei realiseerden, van bijna 3 procent.

De kranten waren overigens niet de grootste daler. Die 'eer' viel ten beurt aan de vak- en managementsbladen met een daling van 18,4 procent.

Huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen lieten bijna 4 procent aan inkomsten liggen. ''In totaal namen de bestedingen aan printmedia in 2010 met 10 procent af.''