De meeste mensen hebben bij een notaris nog steeds het idee dat het een man op leeftijd is die in een statig pand resideert en vanachter zijn grote eikenhouten bureau in een enorme lederen bureaustoel delen uit de aktes voorleest aan zijn cliënten.

En één die bij voorkeur met een chique vulpen zijn sierlijke handtekening zet onder de zoveelste akte.

Notaris word je niet zomaar, het is een nobel beroep en heeft vaak de rol van vertrouwenspersoon. Dus dit is een man (en waarom geen vrouw?!) van statuur en onderdeel van de notabelen van de stad of het dorp.

Tot ver in de vorige eeuw was dat ook het geval en deze schets is voor sommige notarissen nog steeds een blauwdruk, maar er is wat aan het veranderen. De notaris heeft inmiddels commercialiteit – mogelijk noodgedwongen - uitgevonden!

Vies woord

Voor sommige notarissen zal het nog steeds een vies woord zijn, maar de notaris van nu is een man of vrouw die misschien nog wel in een stijlvol pand zit, maar zijn of haar organisatie strak georganiseerd heeft.

Tarieven die concurrerend zijn en dan moet je logistieke processen dus wel heel goed in elkaar steken, want je moet voor heel scherpe tarieven immers volume draaien. Maar eerst en vooral ook zelf commercieel zijn en daarvan heb ik er recentelijk één gesproken.

Hoewel de man in eerste instantie een nogal standaard riedeltje ‘afdraaide’ en het gesprek niet op gang leek te komen, zag hij mijn beroep op papier staan en zag zijn kans vervolgens schoon om het gesprek een draai te geven. Een draai in de richting van zijn scherpe tarieven, het herstructureren van zijn onderneming en het belang om partners te zijn.

Uiteraard was ik met mijn achtergrond geïnteresseerd hoe hij dit gerealiseerd heeft. En zijn kwetsbare houding over het feit dat hij enig moment noodgedwongen iets had moeten ondernemen, sprak me wel aan en was tevens weer een eyeopener.

Stijlvol

Nu heeft deze man een goedlopende praktijk kunnen behouden, zit duidelijk (weer) goed in zijn vel en heeft het statige kantoorpand praktisch en toch stijlvol ingericht. Maar zijn situatie is wel tekenend voor veel ondernemers.

Het water moet aan de lippen van de ondernemer staan om hem/haar tot actie aan te zetten. Soms te laat en soms ook niet, maar meestal is zo’n traject wel ingrijpend.

Dit terwijl het eigenlijk niet nodig is, als je altijd scherp bent op hetgeen je organisatie nodig heeft, kostenmanagement toepast, kansen ziet en met een goed team (dat elkaar aanvult) deze oppakt en invult.

Goede werkgever

Voorgaande moet je goed inrichten, je mensen verantwoordelijk maken en last but not least een goede werkgever zijn. Dat is immers weer de basis om goede talentvolle mensen binnen te krijgen en te houden.

En wat de notaris betreft … die gaf bij het afscheid nemen nog zijn visitekaartje mee. “Wellicht dat we in de toekomst nog iets voor elkaar kunnen betekenen”, zei hij met een glimlach. Deze notaris heeft het begrepen!

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna en oprichters van Stichting Legatio. Zij herstructureren bedrijven en bieden persoonlijke begeleiding aan ondernemers en particulieren. De organisaties zijn ook terug te vinden op Twitter.