AMSTERDAM – Bedrijven die zich de talen van de landen waarmee zij zakendoen eigen maken, brengen het er beter vanaf dan ondernemingen die taalbeleid links laten liggen.

Dat stelt Martin Hope, hoofd van het EU-project Language Rich Europe (LRE) rond de vele talen die Europa rijk is, in een interview met de site EurActiv.

Het beheersen van meerdere talen helpt bedrijven een goede relatie op te bouwen met zakenpartners en hun vertrouwen te winnen. “Engels is hiervoor niet genoeg”, stelt Hope. “Het leren van een taal draait niet puur om zakelijke transacties, maar ook om het begrijpen van een andere cultuur.”

Marketing

De taal van buitenlandse zakenpartners spreken duidt op interesse. Daarnaast is het begrijpen van de mentaliteit van mensen “een extreem waardevol instrument bij verkoop en marketing”, aldus Hope.

Een goed taalbeleid bij ondernemingen zou erop gericht moeten zijn personeel aan te nemen dat meerdere talen spreekt en werknemers te belonen als zij talencursussen volgen.

Bovendien zouden bedrijven strategisch moeten nadenken over de talen die zij nodig hebben om handel te drijven met andere landen.