RIJSWIJK - Het geduld van de vakbond met Saab is op. Het Zweedse bedrijf zakt sinds de overname door Spyker Cars uit Zeewolde steeds verder in de ellende. Een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen.

Voorjaar 2009: De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM), die Saab in 2000 heeft overgenomen, wordt getergd door de financiële crisis en wil van het verlieslatende Saab af.

26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch; Saab is veel groter dan Spyker en beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.

19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Muller.

19 november 2010: Autofabrikant Saab ontslaat 200 werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto's te verkopen, maar kwam niet verder dan krap 32.000.

Februari 2011: Victor Muller verkoopt de Spyker-sportwagens aan zijn Russische vriend Antonov.

Begin april 2011: Productie Saab valt met horten en stoten stil. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren. De achterstand zou tientallen miljoenen euro's bedragen.

28 april 2011: Antonov wordt als aandeelhouder bij Saab benoemd. De Rus zegt een belang in Saab te willen kopen om het noodlijdende automerk van extra geld te voorzien.

2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die eerder is toegezegd door de Europese Investeringsbank (EIB), zodat de productie bij Saab weer kan worden opgestart. Diezelfde dag kondigt Saab een samenwerking aan met de Chinese Hawtai Motor Group, die uiteindelijk wordt afgeblazen.

16 mei 2011: Er meldt zich een andere Chinese investeerder: Pang Da. En een maand later nog een: Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

7 juni 2011: Spyker Cars gaat zijn naam wijzigen in Swedish Automobile. De naamswijziging is een gevolg van de verkoop van het sportwagenmerk Spyker. Dit wordt overgenomen door de Russische investeerder Vladimir Antonov.

27 juni 2011: Muller blijkt het laatst overgebleven bestuurslid van Saab. Twee vakbondsleden die in het bestuur zaten, zijn opgestapt. Vorige maand trad Jan Åke Jonsson al terug als topman van Saab.