AMSTERDAM - Het sociale netwerk Foursquare gaat samenwerken met American Express. De samenwerking snoert mogelijk de mond van critici van sociale media. Foursquare zou kortingsacties echt meetbaar kunnen maken en een directe concurrent voor Groupon kunnen worden.

Via Foursquare kunnen gebruikers op locaties 'inchecken' en deze informatie delen met vrienden. Het sociale netwerk verdient hier geld mee door onder andere kortingen te verstrekken bij winkels waar men incheckt.

De samenwerking met American Express zorgt ervoor dat aanbiedingen automatisch op de creditcard worden bijgeschreven wanneer iemand incheckt. Hierdoor is er geen extra handeling vereist zoals het bewijzen dat de gebruiker is ingecheckt om een korting te ontvangen.

Groupon

Website FastCompany ziet nog meer voordelen in de samenwerking met American Express. Foursquare, dat recentelijk de grens van tien miljoen gebruikers haalde, zou met dit nieuwe businessmodel sterk kunnen concurreren met kortingsites als Groupon.

Groupon ligt onder vuur, nadat critici stelden dat de kortingen voor de aanbieders op lange termijn geen winst zouden opleveren. Het snelst groeiende bedrijf ooit zou er niet in kunnen slagen de klanten te laten terugkomen bij de aanbieder.

Rendement

Het inzetten van sociale media door bedrijven overtuigt dus niet iedereen. Critici stellen dat het resultaat van een campagne op bijvoorbeeld Facebook of Twitter niet direct te meten is. De 'return on investment' (ROI) zou hierdoor simpelweg te laag zijn.

Volgens FastCompany zou Foursquare met de samenwerking dit probleem opgelost hebben. Door middel van check-ins kunnen klanten zien hoe vaak, wanneer en met wie iemand een winkel bezoekt. De transacties met een creditcard na een check-in kunnen hier nu een waarde aan geven, waardoor het rendement van een campagne te bepalen is.