Innovatie en geld zijn over het algemeen onlosmakelijk aan elkaar verbonden, althans zo lijken de feiten.

In het kader van dit fenomeen zag ik afgelopen week op televisie een interview met een onderwijsman waarvan ik de inhoud niet goed kan plaatsen.

De man hangt onderwijsgeld, in de vorm van het plaatsen van voldoende studenten, aan innovatief handelen in Nederland. In mijn ogen is deze stelling een grote misvatting.

Essentieel

Innoveren is essentieel in het bedrijfsleven, want je staat daarmee vooraan als je een nieuw product, een verbeterd product of misschien zelfs een revolutionair product kunt produceren.

Dat is goed voor je (internationale) concurrentiepositie en als het een in het oog springend product (of dienst) is, kan het zelfs van landsbelang zijn. Tot zover kan ik de man in kwestie nog helemaal volgen.

Een onderdeel van innoveren is ook experimenteren, een experiment kan derhalve ook fout gaan. Vaak is er dus extra geld nodig is om verder te komen, vooralsnog allemaal logisch. Maar de man in kwestie koppelt het geld vervolgens aan aantallen mensen die de opleiding zouden moeten kunnen volgen en dan gaat het dus scheef.

Onze huidige regering houdt de hand op de knip, vandaar een pleidooi van deze onderwijsman om aantallen innovatie en geld aan elkaar te koppelen.

Type mens

Maar innoveren is niet één-op-één gekoppeld aan leren, innoveren is voor een groot deel gekoppeld aan het type mens. En die mens moet tot ontwikkeling komen – er moet ruimte geschapen worden - om te kunnen innoveren. Dat daar vervolgens geld voor nodig is, snap ik. Maar geen geld om meer mensen de opleiding te moeten kunnen laten volgen.

Is dat dan zoiets als: genoeg mensen laten beginnen en dan vallen er gedurende de opleiding een flink aantal uit de boom. Blijven er nog genoeg over, die dan het innovatietraject in kunnen??

Ons pleidooi gaat over de mensen die van de middelbare school komen laten excelleren en je kunt alleen excelleren in iets waar je van nature iets mee hebt. Dat betekent in de eindexamenklassen – en bij voorkeur nog eerder - van de middelbare school meer gericht achterhalen waar de studenten goed in zijn, waar hun natuurlijke kracht ligt en ze daar in verder brengen.

Talent

Dat brengt hele goede mensen voor de toekomst in beeld en dit op ieder vlak. We hebben immers allemaal een talent. Daar worden deze mensen alleen maar beter van en dat is vervolgens ook weer goed voor het land.

Jammer voor het jongetje of meisje dat per se medicijnen wil studeren (misschien omdat papa het graag wil), maar eigenlijk meer kwaliteiten heeft om bijvoorbeeld sociaal werker te worden of de allround manager die beter tot zijn/haar recht komt als superspecialist.

Dus geldt het ook voor de innovators onder ons, je moet er hulp bij hebben, de middelen voor creëren, maar het moet in de mens zitten om te innoveren en niet in het aantal studenten. Daar wordt de BV Nederland niet beter van.

En we leiden studenten immers wel op om zometeen een volwaardig bestaan en toegevoegde waarde in de (werk)maatschappij te hebben, toch? … en dat mag uiteraard wel geld kosten!

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna en oprichters van Stichting Legatio. Zij herstructureren bedrijven en bieden persoonlijke begeleiding aan ondernemers en particulieren. De organisaties zijn ook terug te vinden op Twitter.