Tijdens een interessante discussie over de rol die loon en bonussen spelen binnen werkprocessen, hoorde ik voor het eerst van tertiaire voorwaarden.

Het klinkt prachtig; een woord met drie keer woordwaarde. Maar hoe belangrijk zijn ze nou, die voorwaarden? En, belangrijker nog, wat houden ze precies in?

Mijn zoektocht op het WereldWijde Web zorgde er al snel voor dat de moed mij in de schoenen zakte. Want ‘de meningen hierover verschillen nogal’.

Definities

Na veertig definities te hebben gelezen en mínstens zo veel voorbeelden, vond ik deze het meest duidelijk: Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn bedrijfseigen zaken die de werkgever ter beschikking van de werknemers stelt, maar waarvan de geldswaarde voor de individuele werknemer moeilijk is te berekenen.

Deze categorie arbeidsvoorwaarden is eerder gericht op het 'welzijn' van de werknemer dan op zijn portemonnee. Voorbeelden zijn het bedrijfsrestaurant (verkoop etenswaren onder de inkoopprijs geeft problemen met de fiscus), goede kantoorruimte, studiereizen, congressen, het jaarlijkse personeelsuitje, sport- en fitnessfaciliteiten en het kerstpakket. (bron: hr-kiosk.nl)

Kijk, daar kan ik wat mee. Een kerstpakket. Jammer dat ik dat van mijn huidige baas (mezelf) niet krijg. Sterker nog: al zóu ik het kopen, dan nog mag ik dat waarschijnlijk niet aftrekken van de Belasting Meneren en Mevrouwen. Net als een abonnement op de sportschool.

Helaas pindakaas; de tertiaire arbeidsvoorwaarden van een ZZP'er zijn niet bepaald indrukwekkend te noemen, in de meeste gevallen.

Quartair

Op dezelfde website vond ik de volgende definitie van quartaire voorwaarden:
In organisaties komt men soms ook de term quartaire arbeidsvoorwaarden tegen. Dit betreft bijvoorbeeld de goede werksfeer, gevoel zinvol te werken et cetera.

Kijk, en dáár kan ik mij als ZZP'er bij aansluiten. Een goede werksfeer is heel erg belangrijk, zelfs als je “in je eentje” werkt. Zo ga ik bijvoorbeeld af en toe op een kantoor zitten waar ook andere ZZP'ers werken, om inhoudelijk te kunnen sparren.

Ook maak ik onderdeel uit van een intervisiegroep van trainers om mij inhoudelijk scherp te houden én om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken.

Trots en crisis

De meeste ZZP'ers en ondernemers die ik ken, nee eigenlijk álle ZZP'ers en ondernemers die ik ken, zijn gelukkig met wat ze doen. Ze stáán voor hun bedrijf, zijn trots op wat ze doen en twijfelen er niet aan of het zinvol is wat ze aanbieden.

Ik kan me voorstellen dat de crisis echter een gat heeft geslagen in de beleving van de quartaire voorwaarde bij ondernemers. Want als er geen vraag is naar jouw product, wat zégt dit dan?

Gevoelsmatig kan dit product dan als zinloos worden afgedaan, en voel je je als ondernemer onbelangrijk of misschien wel nutteloos.

Meer vraag

Inmiddels trekt de markt weer aan. Er is meer werk, er is meer vraag naar ZZP'ers en freelancers dan ooit, en er komen steeds meer freelancers bij.

En ooit, ik hoop zeer binnenkort, krijgen we als ondernemers vast een kerstpakket. Van onszelf, welteverstaan. Ik ga mijn boekhouder alvast eens bellen voor de mogelijkheden…

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA