AMSTERDAM – De Nederlandse achtbaanproducent Vekoma timmert hard aan de weg om heel China van achtbanen te voorzien. De vraag naar de mooiste achtbanen is niet te stoppen.

“De Chinezen willen het grootste park ter wereld hebben”, aldus Peter van Bilsen, topman van Vekoma, tegenover NUzakelijk.nl.

In Shanghai bouwt Vekoma nu bijvoorbeeld aan een achtbaan die in augustus van dit jaar actief moet worden. Ding Yicheng, vicedirecteur van Jinjiang Action Park in Shanghai, verklaart tegenover Chinese media dat bezoekers niet teleurgesteld gaan worden.

Vekoma, met het hoofdkwartier in het Limburgse Vlodrop, heeft over de hele wereld activiteiten. “Wij zijn vaak van huis”, aldus Van Bilsen. Onder andere de VS, maar ook het Oostblok, Japan en Australië behoren tot het terrein van de achtbaanfabrikant.

Lokale mensen

Vekoma is al bijna tien jaar actief in China. Het bedrijf heeft een kantoor en een eigen fabriek in China. “Je moet gelijk lokale mensen in dienst nemen”, legt Van Bilsen uit.

De Chinese manier van zakendoen heeft de achtbaanverkoper dan ook ondergaan. “Als je daar een tijdje hebt rondgelopen ontwikkel je een geduld. Hier bezoek je de klant een paar keer en dan ga je al praten over concrete zaken.” Op de Chinese manier gaat het wat langzamer, aldus Van Bilsen.

Chinese wijn

“Eerst leer je elkaar kennen, drink je wat Chinese wijn. Vervolgens ga je praten. Eerst met het middenkader. Die wil dan wat korting op de prijs. Later kom je bij de baas en die wil ook nog eens korting, maar dan is alles al op.” Zo duurt het al snel 6 maanden voordat een contract kan worden getekend.

China is voor Vekoma een enorme groeimarkt. “In Chengdu zijn er bijvoorbeeld de afgelopen 5 jaar 3 parken bijgekomen. De Efteling heeft er 50 jaar over gedaan om 4 miljoen bezoekers te krijgen. Zij krijgen dat in een jaar.”

Grootste attracties

De Chinezen zijn ook toe aan de grotere pretparken. “Het is een volk dat heel hard gewerkt heeft en nu willen zij ook grote pretparken.” Toch ziet Van Bilsen ook dat het Chinese volk even moet wennen. “Parken gooien meteen de grootste attracties neer. De bevolking denkt dan vaak nog: ‘ik weet niet of ik hier in stap.’”

Niet alleen in China groeit de markt voor achtbanen. Ook Europese pretparken hebben weer behoefte aan nieuwe pretparken. Vooral exclusief ontworpen achtbanen doen het goed. “Ze gaan allemaal voor iets unieks.”

Groeimarkten

Verder ziet de topman ook bijvoorbeeld Vietnam en Thailand als potentiële groeimarkten voor attracties, maar ook landen in het voormalig Oostblok.

Vekoma zit daarom ook aan de top van de capaciteit van het bedrijf. “We zitten nu in een topperiode. Soms moeten we zelfs ‘nee’ verkopen.” Het bedrijf is daarom ook fors aan het uitbreiden. Er werken enkele honderden werknemers bij Vekoma, maar het bedrijf zoekt nog naar extra ingenieurs en technici.

Innovatie

Het Limburgse bedrijf is globaal een van de grootste attractieproducenten. “Wij zijn al lang één van de grootste spelers in de wereld.” Gekeken naar het aantal gebouwde attracties is Vekoma de grootste met 500 attracties.

De grootste uitdaging voor het bedrijf vindt Van Bilsen de innovatie van de attracties. “Je moet in deze industrie altijd nieuwe dingen bedenken."