Google-gitaar kost bedrijven miljoenen

AMSTERDAM – Een gitaarprogramma op de homepage van zoekmachine Google heeft bedrijven wereldwijd naar verluidt miljoenen gekost. Bezoekers zouden werk hebben laten liggen om met het programma te spelen.

Boven de zoekmachine van Google had het bedrijf op 9 en 10 juni een gitaar geplaatst waar bezoekers ook echt op konden spelen. Het programma was een eerbetoon aan de verjaardag van gitaarmaker Les Paul. Les Paul bouwde een van de eerste elektrische gitaren.

Bezoekers op de website van Google spendeerden gemiddeld 26 seconden langer op de site toen de gitaar online was, volgens techblog Extreme Tech. Google krijgt ongeveer 740 miljoen bezoekers per dag. Bezoekers zaten dus bij elkaar 10,7 miljoen uur meer langer op de website.

Uitgegaan van een uurloon van 25 dollar (17,5 euro) per uur komt dat op een verlies voor bedrijven van 190 miljoen euro in twee dagen. Het programma zelf kostte zo’n 10.000 euro om te maken.

Succes

De gitaar ‘doodle’ was zo’n succes dat Google het programma een permanente plaats heeft gegeven.

Bedrijven hebben wel vaker last van online programma die de productiviteit van de werknemers belemmeren. Op de site Cantyouseeimbusy.com kunnen werknemers spelletjes spelen die lijken op officeprogramma's.

Lees meer over:
Tip de redactie