Wanneer is je product goed genoeg?

Wanneer je al heel lang (lees: 1,5 jaar) bezig bent met het creëren van een product, ontstaat er op een gegeven moment het gevoel dat je nu echt live moet gaan.

Je verdient immers niets, je product is intussen zo goed als af en je wil nu heel graag aan de buitenwereld laten zien waar je al 1,5 jaar mee bezig bent.

De website werkt, de selecties zijn goed, het zijn dus alleen de puntjes op de i die nog gedaan moeten worden. Bovendien kan een product toch nooit 100 procent perfect zijn, dus waarom hiernaar streven?

Jantje van Leiden

Deze redenering is fout. Je moet je er nooit met een “Jantje van Leiden” vanaf maken. Elke ondernemer zou het volgende moeten doen: ga eten bij De Librije of een vergelijkbaar restaurant. Je proeft dan de pure perfectie van de gerechten, de passie van de chef en een product wat 100 procent goed is. Het is dus gewoon mogelijk, maar hoe?

Je moet in de eerste plaats kunnen accepteren dat niet alles gaat zoals je het van tevoren hebt bedacht. Tegenslagen horen erbij en zijn niet te vermijden. Dit moet je dan ook van tevoren incalculeren.

Denk niet alleen aan softwarefouten, maar ook aan ziekte en de mogelijkheid dat je op een gegeven moment door omstandigheden minder tijd hebt om aan het product te werken.

Input

Dit laatste is bijvoorbeeld bij ons nu het geval. Crusj kost mij veel meer tijd dan we van tevoren gedacht hebben. Hierdoor staat mijn partner nu alleen voor, de laatste loodjes van, happzy. Hij mist mijn input, mankracht en klankbordfunctie. Je kan je over tegenslagen heel erg opwinden, maar dit kost alleen maar energie die je beter kan gebruiken voor het vervolmaken van je product.

De laatste loodjes wegen echt het zwaarst. Je product ziet er klaar uit, maar het zijn puur een aantal kleine dingen die nog niet goed zijn. Er ontstaat in deze fase dus niets nieuws meer. Het gaat nu om doorzettingsvermogen en de wil om het beste product neer te zetten. Verstand op 0 en gaan. Blijf jezelf motiveren, want straks staat het beste product er. Je begint dan aan een nieuwe fase en dan krijg je vanzelf weer nieuwe energie.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en happzy, de onafhankelijk selectie van restaurants in 165 Europese steden (live in juni 2011).
 

Tip de redactie