Asociale media

Het kan best leuk zijn om te Facebooken, Twitteren, Hyven enzovoort, maar het is ook wel eens een last. Dat kan zijn: "Heb je dat niet op Facebook gelezen, want iedereen weet dat allang hoor!" Of: "Jij komt ook nooit meer op Facebook?!"

Ik heb daar wel eens een gesprek met mijn ouders over gehad. Die zien daar natuurlijk nog veel meer de ernst van in: je moet je op allerlei verschillende manieren verantwoorden. Zeker als jongere heb je hier tegenwoordig een dagtaak aan.

De moderne communicatie gaat snel en ongeacht het tijdstip gaat het door. Stuurt iemand een SMS, dan verwacht deze persoon op zijn minst direct een bericht terug. Op Facebook mag je niks missen, want dan ben loop je ‘helemaal achter’.

In real life zeggen mensen: "Goh, jij bent ook nooit meer op MSN". Als je niet genoeg Twittert dan ben je saai en heb je geen Hyves dan hoor je er eigenlijk gewoon niet bij.

Antibeweging

Om heel eerlijk te zijn begin ik het steeds meer zat te raken om maar rekening te moeten houden met ieder sociaal medium waar ‘de toekomst ligt’. Met Hyves had ik toch al niks, Facebook verkoopt al je gegevens door, MSN heb ik simpelweg geen zin in. Misschien word ik straks wel onderdeel van een soort antibeweging.

Vergis je niet: de ‘antibeweging’ bestaat al een tijd. Naar mijn gevoel zijn er steeds meer jongeren die zich te beperkt voelen door de impact van social media op hun dagelijks leven. En eigenlijk geef ik ze ook wel gelijk.

Wat nou als je een keer geen zin hebt om te Facebooken, en in plaats daarvan een keer een écht boek gaat lezen? Of als je geen Twitter wilt en gewoon zonder mobiele telefoon of laptop TV wilt kijken?

Burnout

Al met al: er zijn teveel communicatiekanalen. Het aantal burnouts, gestreste en overwerkte mensen, wordt naar mijn idee niet bepaald door het werk dat ze doen. Het gaat om het werk dat ze daarnaast nog eens moeten doen om ‘contacten te onderhouden’.

Maar ja, iedereen is in staat om voor zichzelf te bepalen hiermee te stoppen. Het is de verslavende factor waar iedereen mee te maken heeft, die ervoor zorgt dat dit zo door gaat.

De vraag is welke blijvende impact het gaat hebben op de moderne communicatie. Gaan we over tien jaar nog wel een biertje drinken, of doen we dat virtueel?

Edwin Dijk is eigenaar van TimeTick Urenregistratie Software en Sitix IT Innovations. Volgen via Twitter? Dat kan via @SitixTweets.

Tip de redactie