AMSTERDAM -Voor media en adverteerders is het van levensbelang om te weten welke delen van een website als eerste de aandacht trekken. Tot nog toe wordt daarvoor eyetrackingonderzoek ingezet, maar de Amerikaanse fabrikant 3M beweert een beter alternatief te hebben.

3M heeft een computeralgoritme gecreëerd, die alle soorten webcontent kan scannen en precies zou kunnen bepalen waar het menselijk oog het meest waarschijnlijk als eerste naar kijkt. Dat algoritme is volgens 3M gebaseerd op tientallen jaren onderzoek van oogspecialisten en neurowetenschappers.

'Visuele impact'

Visual Attention Service (VAS), zoals de browsersoftware heet, 'voorspelt visuele impact', aldus 3M. "Het maakt niet uit wat voor soort content je ook wil creëren, wij kunnen ervoor zorgen dat het de aandacht van mensen krijgt."

Gebruikers kunnen de software testen door naar de website van 3M te gaan en een afbeelding of internetlink te uploaden. In ongeveer twintig seconden maakt VAS een hittekaart, waarop te zien is welke onderdelen van de pagina of afbeelding waarschijnlijk het meest in het oog springen.