Over veranderen en communiceren

Bekend is dat ongeveer 80 procent van de bevolking moeite heeft met veranderingen. Tijdens zakelijke verandertrajecten is het dus zaak om hier nadrukkelijk rekening mee te houden.

Nu hebben we vaak de mond vol over verandertrajecten, maar waar gaat het nu wezenlijk over en wat zijn de belangrijkste aspecten?

Waar wij nogal eens tegenaan lopen zijn organisaties die zich in de loop der tijd –te snel- op de kaart hebben weten te zetten. Dat is zeker tijdens een economische crisis een prima prestatie. Maar dan is op de lauweren rusten geen optie, want na een crisis wordt je vervolgens links en rechts ingehaald.

Er moet wat gebeuren om door te ontwikkelen en doe jij het niet, dan verkoop je je bedrijf en doet de nieuwe eigenaar het wel. Ook een optie.

Golfclubs

Er vanuit gaande dat je nog niet toe bent aan een ander bedrijf of om de hele dag met de golfclubs rond te lopen, is het belangrijk te kijken hoe je bedrijf er op dit moment voor staat. Een soort nulmeting maken én weten waar je naar toe wil.

Dit kan ambitie in schaalvergroting zijn, maar kan ook op kwalitatief niveau een verandering betekenen, of wellicht wil je gewoon de beste in de branche zijn. Afhankelijk van hetgeen je wilt, moet er dus een plan gemaakt worden.

Maar welke verandering je ook door wilt voeren, het heeft hoe dan ook consequenties voor je personeel. En het belang van een goede begeleiding is ook het behoud van je (goede) mensen. En dat is nu net waar het te vaak in verandertrajecten mis gaat.

Halverwege

Je kunt met de beste intenties aan een verandering beginnen en die ook nog met succes doorvoeren. Echter, als je halverwege bent, je staat op je locomotief en kijkt om, om vervolgens te constateren dat de helft van je bedrijf van de (rijdende) trein gesprongen is, heb je toch echt iets fout gedaan.

Mensen aan boord houden die je aan boord wilt houden, is een van de belangrijke onderdelen om je verandertraject met succes af te ronden.

Dat neemt niet weg dat angst niet direct weg te nemen is uit de mens, maar door je personeel consequent op de hoogte te houden, hou je de mensen wel betrokken en geïnformeerd. Het weten waar ze aan toe zijn is belangrijk, maar ook weten dat ze met hun angsten of frustraties bij je terecht kunnen, draagt bij aan het succesvol afronden van een dergelijk traject.

Mening

En natuurlijk is een bedrijf geen democratie, maar de mening van een betrokken medewerker kan je beeld op de vernieuwde organisatie alleen maar verruimen.

Blijft over de man of vrouw die de nieuwe organisatie moet aansturen. Want een manager die sterk is in de verandering is niet de beheersmatige manager. En dan hebben we het helemaal nog niet over de eigenaar van een onderneming gehad.

Het is goed dit in beeld te hebben, want een verandering voer je door om er weer even ‘plezier’ van te hebben en niet over een jaar of wat weer een grote verandering door te moeten voeren. Hoewel dat ons van de straat houdt, dat dan weer wel…

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna en oprichters van Stichting Legatio. Zij herstructureren bedrijven en bieden persoonlijke begeleiding aan ondernemers en particulieren. De organisaties zijn ook terug te vinden op Twitter.

Tip de redactie