AMSTERDAM - Wetenschappers aan het California Institute of Technology (Caltech) hebben een grote stap gezet richting een computer die draait door middel van biochemische circuits. Zij ontwikkelden de tot nu toe 'grootste' DNA-computer.

Het systeem van Caltech werkt door chemische reacties om te zetten naar binaire uitkomsten. Het bestaat uit 130 synthetische DNA-strengen en 74 DNA-moleculen. Het DNA was in staat de wortel te trekken van getallen tot de 15. De onderzoekers noemen als nadeel dat een berekening soms wel tot tien uur kan duren.

In 2008 experimenteerde IBM al met biochemische processoren. Het bedrijf voorspelde dat DNA-computers in 2028 zouden kunnen bestaan. De onderzoekers van Caltech denken hun systeem echter snel te kunnen vergroten naar een complexer systeem. In een paper, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science, denken zij ook dat ze het berekeningsproces tien tot honderd keer kunnen versnellen.

Mogelijkheden

Hoewel de berekeningen voor een computer niet spectaculair zijn, voorzien de wetenschappers dat DNA-moleculen uiteindelijk net zulke complexe berekeningen kunnen maken als huidige computers die gebaseerd zijn op silicium-chips. DNA-computers zouden ook steeds kleiner worden en zouden geplaatst kunnen worden in biologische systemen zoals het menselijk lichaam. Op deze manier zouden de biochemische circuits in cellen ziekten kunnen opsporen en bestrijden.