Even een principe wegslikken

Principieel zaken doen is slechts voor weinigen weggelegd, voor de meesten van ons betekent zakelijk succes ook af en toe een principe wegslikken…

Iedereen heeft principes. Soms hebben mensen zelfs heel veel principes. Op zich is daar niks mis mee, behalve wanneer zo’n principe een zakelijke overeenkomst in de weg staat.

Soms is daar op een creatieve manier om mee om te gaan. Zoals de gebroeders Baan ooit deden met de helpdesk van hun bedrijf. Aangezien zij principieel tegen de zondagsopenstelling waren, zorgden ze voor een helpdesk in elke tijdzone in de wereld.

Elk van die helpdesks sloot om twaalf uur ’s nachts op zaterdagavond, met als gevolg dat wanneer de laatste helpdesk dichtging, het aan het begin van de rij alweer maandagochtend was. Slim. Soms helpt het niet om creatief te zijn en kom je voor de keuze te staan: slikken of stikken.

Slikken of stikken

In een dergelijke situatie is het belangrijk om niet impulsief te reageren en even na te gaan wat er op het spel staat. Aan de ene kant een prachtige zakelijke kans en aan de andere kant een belangrijk principe waar je hartsgrondig in gelooft. Wat doe je dan?

Mijn advies is om in ieder geval nog eens goed na te denken over je principe. Vraag jezelf eerst eens af of het gaat om een persoonlijk principe of om een zakelijk principe.

Als het persoonlijk is, zoals het voorbeeld van de gebroeders Baan, is het helder: niet doen: als je je persoonlijke principes negeert, gaat het aan je knagen en dat is uiteindelijk desastreus voor je eigenwaarde. Gaat het echter om een zakelijk principe, stel jezelf dan gerust nog wat meer vragen.

Pragmatische flexibiliteit

Vraag jezelf bijvoorbeeld af of het een zakelijk principe is waar je zelf achter staat, of dat het een principe is dat je hebt geërfd van een vorige eigenaar van de zaak. Is het dat laatste, dan kan het de moeite waard zijn dit principe overboord te gooien.

Een mooi voorbeeld is een softwarebedrijf dat ik ken, dat gezworen had “nooit consultancy te gaan doen!” In de afgelopen recessie hebben ze dat principe laten varen en twee jaar later blijkt de nieuwe consultancytak inmiddels voor de helft aan de totale omzet bij te dragen. Principe overboord, maar bedrijf gered.

Een andere vraag die je jezelf zeker moet stellen is of het principe nog actueel is. Als je jezelf ooit hebt voorgenomen nooit een lening aan te gaan in goede tijden, kan een zware crisis wellicht reden zijn om je principe bij te stellen... Zomaar twee vragen die kunnen leiden tot het herbezien van je principes.

Kritisch op je principes

Iedereen heeft principes en bij het zakendoen kom je ze geheid een keer tegen. Je persoonlijke principes zijn heilig.

Als het aankomt op zakelijke principes wordt het minder helder. Maak daarom elke keer de afweging of het echt om een principe gaat, of om een ingesleten overtuiging. Op die manier blijf je kritisch op je waar je voor staat en blijf je daarnaast flexibel genoeg om de concurrentie te verslaan.

Robert Mekking is Partner bij MVR & partners. Reageren? www.twitter.com/robertmekking.

Tip de redactie