Vorige week schreef ik al dat het weer tijdens de eerste Crusj reis, de eerste dagen, niet geweest was wat het had moeten zijn: de regen kwam met bakken uit de lucht.

De meeste touroperators houden op zo’n moment hun hart vast, want met slecht weer stromen de klachten binnen.

We hebben geen enkele klacht gehad. Waarom? In de eerste plaats omdat onze accommodatie en de andere hardware goed waren. Bij slecht weer is men minder vrolijk en meer op de kamer of in de rest van het hotel. Kleine onvolkomenheden die bij mooi weer door de vingers gezien worden, worden bij slecht weer een klacht.

Verder hebben we echte zon-activiteiten, zoals bijvoorbeeld een boottocht, naar een andere dag verplaatst. Het heeft geen nut om in de regen of met bewolking te gaan varen. Niemand wordt hier blij van, dus moet je het gewoon verplaatsen, ook al kost dit geld. En we hebben minder-goed-weer activiteiten ingelast. In plaats van buiten BBQen gingen we in een taverna, waar alleen Grieken komen, eten.

Drama

Het grootste drama van de week was dat één van onze highlights, een wandeltocht en vervolgens een picknick onder een 100 jaar oude boom, niet kon doorgaan.

We waren aan de wandeling begonnen toen het nog droog en een beetje zonnig was. Maar na een half uur kwam de regen met bakken uit de lucht. Iedereen was binnen 5 minuten zeik en zeiknat. Er was geen plek om te schuilen en het begon ook nog te onweren.

Het was niet verantwoord om door te gaan en daarom besloten we rechtsomkeert te maken. Aangekomen bij het beginpunt was de transfer, die ons terug moest brengen naar het hotel, nog niet gearriveerd. We hebben zeker nog 10 minuten in de stortregen moeten wachten.

Het moment

Dit was uiteraard het moment om onze gasten te vertellen dat ze hun geld, wat ze betaald hadden voor deze activiteit, terug zouden krijgen en dat we op onze kosten zouden gaan lunchen.

Tijdens de terugreis naar Nederland hoorde ik van een aantal mensen dat ze dit de leukste middag hadden gevonden. Hoe kan dit? Sommige van onze gasten stonden erop om te betalen voor de middag. De regen was niet onze schuld en we hadden natuurlijk wel kosten aan de dag. Dus het kwam niet door het 'gratis zijn' .

Energie

Ik weet zeker dat het kwam doordat we al onze energie, enthousiasme en positivisme in het nieuwe middag programma hebben gestopt. Zo wandelde de dorpsoudste onze gasten naar “onze boom”.

Verder luisterden de muzikanten, die we hadden opgetrommeld, de lunch nog eens extra op. Door iets extra’s voor onze gasten te doen hebben we eventuele klachten weten te voorkomen en een totale afknapper weten om te toveren naar een onvergetelijke dag en daardoor de leukste.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en happzy, de onafhankelijk selectie van restaurants in 165 Europese steden (live in juni 2011).