TILBURG - Het bedrijfsleven in Brabant en Zeeland wil beheer, onderhoud, uitbreiding en exploitatie van de A58 tussen Vlissingen en Eindhoven overnemen.

De Brabants Zeeuwse werkgeversvereniging (BZW) en de Kamer van Koophandel schrijven dat in een plan dat ze aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) hebben aangeboden en woensdag in Tilburg hebben gepresenteerd.

In het plan komt het beheer van de weg in handen van een nieuwe onderneming ZuidNet A58. De onderneming garandeert een goede doorstroming van het verkeer tot 2040 en wil de knelpunten zoals bij knooppunt Sint-Annabosch-Galder en tussen Tilburg en Eindhoven versneld aanpakken.

Uniek

BZW-voorzitter en voorzitter Stichting A58 Peter Swinkels: ''Het zou uniek zijn als de overheid het beheer van een snelweg uit handen zou geven aan een private onderneming."

Volgens de werkgevers is het plan nodig omdat de overheid op dit moment geen geld heeft om de ‘levensader voor de economie van Brabant’ te verbeteren. Ze denken tien jaar tijdwinst te boeken met uitbreidingen op knelpunten.

Onderhoud

Behalve de aanpak van knelpunten zoekt ZuidNet A58 het ook in een efficiënte aanpak van het onderhoud en de toepassing van innovatieve technologieën met onder meer partners als Philips en TNO.

Zo denkt het consortium aan een led-verlichting langs de weg en in het asfalt, slimme matrixborden, energieopwekking via de geluidschermen en een nieuw soort asfalt. Swinkels: ''Vanuit de hele wereld komen ze straks naar de A58 kijken."

Wegbeheer

Het wegbeheer komt in handen van een consortium met de private partijen als meerderheidsaandeelhouder (51 procent). De overige aandelen zijn van de overheid. De aandeelhouders van het consortium en externe financiers als pensioenfondsen of banken zouden de werkzaamheden kunnen voorfinancieren om knelpunten versneld aan te pakken.

De deelnemers willen zich laten betalen op basis van een prestatiesysteem met een hogere bonus als er weinig files zijn en uit de exploitatie van reclameborden, verzorgingsplaatsen en servicestations.  

De minister heeft nog niet gereageerd op het plan.