AMSTERDAM - Lokale ondernemers die aanbiedingen willen promoten kunnen vanaf volgende week aankloppen bij de Nederlandse vestiging van kortingssite LivingSocial. Ze worden dan wel eerst grondig gescreend op geschiktheid.

Directeur Michael Hagens van de Nederlandse vestiging werkte de afgelopen drie maanden aan de lancering van de Nederlandse tak van het snel groeiende Amerikaanse bedrijf.

De website claimt wereldwijd 30 miljoen leden die zich hebben aangemeld om dagelijks 1 aanbieding te ontvangen in de door hun geselecteerde stad, en is daarmee na markleider Groupon de grootste kortingssite.

Niche

Van dergelijke sites, die een alternatief vormen voor bijvoorbeeld de Gouden Gids of adverteren op een zoekmachine, zijn er alleen al in Nederland 50 actief. Soms binnen een eigen niche, zoals Tjebber, dat zich op de zakelijke markt richt. Ook Google ('Offer') en Facebook ('Deals') zijn inmiddels gestart met een vergelijkbare dienst.

Hagens ziet die twee internetgiganten niet als een bedreiging. "Je moet meer zijn dan een technologisch platform. Wij hebben echt de mensen op straat." Het bedrijf wil, na de aftrap in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, voor het einde van het jaar in elke provincie actief zijn.

Nieuwe mensen

Hagens is daarom net als zijn buitenlandse collega's "naarstig op zoek" naar nieuwe mensen. "Ons bedrijf telt wereldwijd 1500 medewerkers en dat aantal groeit met 6 per dag", zegt de directeur.

Volgens Hagens onderscheidt LivingSocial zich van de concurrentie door het aanbieden van 'belevenissen'. "Dit kan maandag een aanbieding zijn voor een restaurant, dinsdag een rijtocht met terreinwagens en woensdag een vakantie naar Londen", aldus Hagen.

Screening

Ondernemers die met LivingSocial in zee gaan dienen zich wel te onderwerpen aan een gedegen screening, waarbij vooral wordt gekeken of een bedrijf de plotselinge toestroom van nieuwe bezoekers wel aan kan.

"Wij zetten een bedrijf 24 uur in het zonnetje, dan moeten we voorkomen dat zowel de klanten als de lokale ondernemers teleurgesteld raken", zegt Hagens. "Het zijn wel onze leden, daar zijn wij verantwoordelijk voor."

Afromen

Over het verdienmodel van LivingSocial is Hagens terughoudend. Gangbaar is dat dit soort sites 30 tot 50 procent van de 'deal' afromen. Hierdoor blijft er voor de ondernemer soms weinig over, maar die hoopt dat te compenseren met terugkerende bezoekers.

Binnenkort hoopt Hagen zijn leden ook aanbiedingen te kunnen voorschotelen op hun mobieltje. "Dan krijg je een melding als er binnen een straal van 500 meter een aanbieding is."