DEN HAAG - De Consumentenautoriteit heeft boetes van in totaal 525.000 euro uitgedeeld aan het energiebedrijf Greenchoice wegens misleidende colportage. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt.

Het bedrijf heeft in de periode oktober 2009 tot augustus 2010 een ''groot aantal consumenten in heel Nederland'' huis-aan-huis benaderd om hen energiecontracten te verkopen. ''Daarbij heeft Greenchoice zich niet gehouden aan een aantal regels die gelden bij huis-aan-huisverkoop of colportage'', aldus de autoriteit.

Zo werden misleidende mededelingen gedaan over kortingen en de hoge overstapboete van hun bestaande leverancier die consumenten riskeren. De bedenktijd die geldt bij colportage werd ook vaak niet meegedeeld.

NMa

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft Greenchoice afgelopen maart ook al beboet omdat de verkoop aan de deur niet door de beugel kon. Het ging om een bedrag van 2 miljoen euro.

Greenchoice laat weten in beroep te gaan. ''Wij gaan het wederom aanvechten. We krijgen het gevoel dat we twee keer beboet worden om dezelfde fout'', aldus een woordvoerder. Greenchoice vecht de eerste boete van de NMa aan omdat zij die buitensporig hoog vindt.

Volgens de Consumentenautoriteit is er geen sprake van een dubbele boete. De Consumentenautoriteit ziet toe op de naleving van de algemene regels rondom colportage, ongeacht wat er wordt verkocht. De NMa ziet toe op de Elektriciteits- en de Gaswet die bijzondere regels stellen aan de verkoop van energiecontracten.